De gastankerrederij Exmar vaart nog niet onder volle stoom. De Antwerpse scheepvaartonderneming zag de bedrijfswinst over het vierde kwartaal zelfs ietsje dalen tot 13 miljoen euro. De druk op de marges heeft evenwel alles te maken met de onderhoudsbeurten voor de ingezette gastankers.
Euronav en Bocimar van broer en zus Marc en Virginie Saverys deden het tijdens de afgelopen maanden vrij behoorlijk. Vooral de tankerrederij Euronav liet zich opmerken door enkele spectaculaire bewegingen. Euronav neemt in de komende dagen een hele vloot aan VLCC’s (extra grote olietankers) over van Maersk.
Exmar van Nicolas Saverys ligt in dit opzicht enkele zeemijlen achterop. Een omzetcijfer over het vierde kwartaal van 126 miljoen euro bleef zelfs een heel stuk onder dat van hetzelfde kwartaal in 2012. Een en ander heeft evenwel te maken met het feit dat de Excel, een tanker uit de groep een droogdokbeurt diende te ondergaan terwijl verscheidene andere schepen herstelbeurten nodig hadden.
Precies daarom zakte de LNG-divisie met 0,7 miljoen dollar in het rood.
De offshore-divisie deed het dan weer veel beter dan verwacht. Exmar kreeg immers een bonus op de productie van de Opti-Ex, een klein boorplatform dat beter presteerde dan verwacht. Als de productie van de Opti-Ex boven de 35.000 vaten per dag gaat krijgt Exmar 1 dollar per extra vat.
De resultaten van de LPG-divisie lagen in lijn met de verwachtingen. Door de goede tarieven voor middelgrote en grote gastankers verdiende Exmar 3,6 miljoen dollar.
Over heel 2013 werd een bedrijfswinst bijeengeschreven van 102 miljoen dollar. Onder de streep bleef een nettowinst over van 107 miljoen dollar.