De gastankerrederij Exmar heeft in het eerste halfjaar een nettowinst gerealiseerd van 51 miljoen dollar. Een en ander is echter vooral het gevolg van gerealiseerde meerwaarden op de verkoop van schepen.
De Antwerpse maatschappij heeft het al die tijd niet makkelijk. Het bedrijf investeert in de vernieuwing van zijn vloot doch de resultaten blijven alsnog uit. Tegenover de aankoop van andere schepen staat de verkoop van oudere exemplaren waarop meerwaardes geboekt worden. Zo werden twee relatief oude LPG-schepen afgestoten waardoor 24 miljoen extra in de boeken mocht ingeschreven worden.
Exmar is als rederij vooral gespecialiseerd in het vervoer van gas met LPG- en LNG-tankers. De maatschappij van Nicolas Saverys oriënteert zich ondertussen evenwel in toenemende mate op de uitbouw van de LNG-infrastructuur met drijvende LNG-fabrieken, hervergassingsinstallaties en offshore-eenheden.
Ondertussen lijkt de markt voor het vervoer van gas stilaan aan beterschap toe. Volgens het management realiseren de VLGC’s, de very large gas carriers vandaag historisch hoge tarieven.