Goederenbehandelaar Euroports zet voluit in op bulk. Het havenbedrijf heeft in dit opzicht Rudi Hanot aan het hoofd gezet van de divisie. “Met de hulp van onze teams op de terminals zal Rudi ongetwijfeld onze service naar de klanten toe nog verder kunnen verbeteren”, zegt managing director Paul Jacob Bins.
Met 52 miljoen ton verwerkte goederen in general cargo en bulk is Euroports een van de belangrijkste terminaluitbaters van Europa. Zeker ook in de havens van Antwerpen, Gent en Le Havre. Euroports baat liefst 22 terminals uit. Daarnaast ook twee installaties in China.
“We doen het vandaag goed in droge goederen,” zegt Communication en Branding Coordinator Jo Van der Herten. “Ondanks de crisis, ja. Wij zijn er daarom van overtuigd dat het groeipotentieel in bulk nog heel groot is.”
Rudi Hanot wordt in dit opzicht directeur voor bulk. Vanuit Euroports Benelux en Frankrijk gaat hij in eerste instantie de activiteiten optimaliseren. Euroports doet vooral in suiker, meststoffen, hout en mineralen. Hanot komt overigens niet helemaal toevallig van het chemiebedrijf Thermo Fischer Scientific’s Global Chemicals. Hij deed ook de logistiek bij Air Liquide.
Met een omzet van pakweg 555 miljoen euro heeft Euroports er in het verleden op toegezien dat de activiteiten van het bedrijf niet beperkt blijven tot de loutere verhandelingen op de terminals. De fysieke behandeling van de goederen op de kaaien draagt weliswaar 80% van de globale activiteiten maar Euroports heeft ook geïnvesteerd in de verdere logistiek off-haven en de verdere dienstverlening (scheepsagentuur) aan de klanten. “Het gaat ons niet enkel om de tonnagecijfers maar ook om de toegevoegde waarde die we als onderneming kunnen realiseren”, zegt Jo Van der Herten.
Euroports stelt vandaag zo’n 2400 mensen tewerk, daarvan 850 in België, inclusief 400 dokwerkers.
Het bedrijf is eigendom van drie institutionele investeerders die als Brookfield Asset Management, Antin Infrastructure Partners en Arcus Infastructure Partners de groep op het goede spoor zetten. Euroports is de rechtsopvolger van oa. Manuport en Westerlund die enkele jaren geleden overgenomen werden. De inland terminal in Meerhout werd onlangs verkocht.