Alex Van Breedam is door de European Logistics Association uitgeroepen tot “Personality of the Year 2014.” Alex Van Breedam is enerzijds actief als academicus aan de universiteiten van Antwerpen en Leuven, maar ook stichter van Tri-Vizor, The World’s First Cross Supply Chain Orchestrator.
In die hoedanigheid is Alex Van Breedam voortdurend op zoek naar een maximale bundeling van goederenstromen van meerdere partijen. De jury gaf hem de prijs omwille van zijn “uitstekende prestaties en innovatieve ideeën met meetbare resultaten.”
Tri-Vizor is een innovatieve speler in de logistiek die duurzame samenwerkingsverbanden opzet tussen ondernemingen om zo de efficiëncy en de duurzaamheid van de logistieke ketens te verbeteren. Tri-Vizor fungeert in dit opzicht als neutrale orkestrator van de goederenstromen. Tri-Vizor is een spin-off van de Antwerpse universiteit. De drie oprichters zijn ex-medewerkers van het Vlaams Instituut voor de logistiek (VIL). Alex Van Breedam is de ceo. Hij is tevens docent aan de Universiteit Antwerpen. De twee andere vennoten zijn Bart Vannieuwenhuyse en Sven Verstrepen.
Volgens de drie stichters van Tri-Vizor zullen de samenwerking tussen bedrijven, de consoldiatie en de bundeling van goederenstromen over de grenzen heen het logistieke landschap van de komende jaren bepalen. Door het clusteren van logistieke activiteiten en het bundelen van goederenstromen kunnen immers interessante schaalvoordelen behaald worden op het vlak van logistieke kosten, klantenservice en milieuvriendelijkheid. De oprichters van Tri-Vizor werkten in dit opzicht een “cross supply chain methodology” uit waarin ze verscheidene bedrijven koppelen aan elkaar. Ze beschikken daartoe over een eigen cross supply chain database.
“Traditioneel ging men er in de logistiek vanuit dat het onmogelijk is om op die drie domeinen goed te scoren. Het bedrijf dat bv. just in time levert om zijn klanten een uitstekende service te garanderen betaalt hiervoor een hoge prijs. Het kan immers geen gebruik maken van goedkope of ecologsich interessante vervoersmodi als spoor of binnenvaart,” zegt Alex Van Breedam. “Producten worden bovendien vaak vervoerd in halflege trucks waardoor het bedrijf ook een relatief hoge CO2-uitstoot aanmaakt.”
De ontbrekende schakel was in dit opzicht het gebrek aan een neutrale tussenpartij die over de nodige geloofwaardigheid beschikt om de samenwerking tussen autonome spelers mogelijk te maken. Tri-Vizor denkt hiervooor alle troeven in huis te hebben. “Wij willen in dit opzicht een kennismachine zijn die in nauwe smaenwerking met de universiteit en de provincie Antwerpen het zenuwcentrum kan vormen van een echte Logistics Valley.”
Tri-Vizor werkt vanuit het Waterfront Research Park in Niel en stelt vandaag 7 mensen tewerk