De Antwerpse tankerrederij Euronav heeft 15 supertankers overgenomen van de Deense groep Maersk. “Wij staan ondertussen klaar om nog meer schepen aan onze vloot toe te voegen,” zegt financieel directeur Hugo De Stoop in een interview met de financiële krant, De Tijd. Gedelegeerd bestuurder Marc Saverys bevestigt dat zijn bedrijf in die operatie een heuse “quantum leap” maakt.
Euronav heeft een grote slag geslagen. Geruchten dat er iets op til was deden al vele dagen de ronde. In dit opzicht werd het aandeel van Euronav geschorst op de beurs van Brussel.
Volgens De Stoop was de aankoop van de 15 VLCC’zs (very large crude carrier) een heuse opportuniteit. Het gebeurt volgens hem immers maar zelden dat je zoveel supertankers met een capaciteit van 200.000 tot 300.000 ton in één keer kunt aankopen. “En dat voor een relatief lage prijs.”
Een en ander kadert volgens Marc Saverys in een periode waarin de crisis in de tankersector op haar einde loopt. In de afgelopen jaren zijn de prijzen voor het transport van crude dramatisch gedaald. Ondertussen zit er na 4 tot 5 jaar weer beweging in de markt. Omdat Euronav de tankers van Maersk kon kopen tegen een relatief lage prijs en de schepen bovendien nauwelijks vier jaar oud zijn was dit het moment om toe te slaan.
Volgens De Stoop oriënteert Maersk zich naar andere activiteiten zoals de containervaart en de oliewinning.
De 15 nieuw gekochte schepen zullen bij de 11 andere gevoegd worden die Euronav nu al in exploitatie heeft. Die 26 komen dan bij de 23 Suezmax tankers (120.000 tot 200.000 ton). Op die manier kan Euronav nu een vloot runnen van 49 grote carriers en ziçh daarmee verder opwerken tot een van de grootste onafhankelijke spelers in de sector.
Steeds in het interview met De Tijd geeft Hugo De Stoop nog aan dat dit zeker nog niet het einde van het verhaal is. “De sector heeft consolidatie nodig. Wereldwijd zijn er zeker 700 VLCC’s in de vaart. (-) Wij staan in dit opzicht klaar om nog meer schepen toe te voegen aan onze vloot. Dus als er zich nog meer interessante deals aandienen zijn we zeker geïntereseerd. Tenminste zolang de banken en de aandeelhouders ons steunen.”
Marc Saverys gaat er vanuit dat de schepen vooral zullen ingezet worden op de lijnen tussen het Midden-Oosten en het Verre Oosten. Naar Antwerpen komen ze niet. De schepen kunnen er gezien hun tonnenmaat zelfs niet binnen. Saverys bevestigt dat er 300 tot 400 bijkomende zeelui zullen moeten aangeworven worden, waarschijnlijk vooral dan buitenlanders.
Financiering
Euronav was tot nog toe voor 40% in handen van Marc en Virginie Saverys en voor 20% van de Griekse familie Livanos. Het is nu maar de vraag of beide partijen die particpaties zullen aanhouden. In de komende weken is er immers een kapitaalverhoging gepland van pakweg 350 miljoen dollar. Een eerste schijf van 50 miljoen dollar wordt opgehaald bij een aantal grote banken en institutionele investeerders. Na een buitengewone algemene vergadering moet er een nieuwe schijf van 300 miljoen dollar bijeengebracht worden, kennelijk opnieuw bij dezelfde institutionele aandeelhouders.
Indien die operaties lukken zal de kleine aandeelhouder een verwatering van 41% over zich heen krijgen. Euronav gaf tot nog toe immers maar 38 miljoen aandelen uit. Daar komen er nog eens 54 miljoen bovenop. Het is in dit opzicht maar de vraag of Marc en Virginë Saverys en hun Griekse partner die beweging zullen volgen zodat ze hun participatie aanhouden.
Eerder werd ook al de uitgfite van 150 miljoen dollar aan preferente eeuwigdurende bedrijfsobligaties aangekondigd. Euronav zou ook nog een notering willen op Wall Street.