Euronav vaart tegen stroom op

euronaveuronavDe Antwerpse olietankerrederij Euronav maakt water maar vaart door. “We’re just before dawn”, “de dageraad komt eraan” zegt voorzitter Marc Saverys. De markt lijdt onder een overcapaciteit aan schepen. “We moeten hopen dat de reders geen bijkomende schepen meer bestellen en oude tankers laten slopen”, voegt hij eraan toe.

Euronav incasseerde ook in 2012 een verlies van liefst 118 miljoen dollar. Het bedrijf had ook in 2011 al 96 miljoen dollar verloren. Ondertussen gaat het nog altijd niet beter en zou er ook in het eerste kwartaal van 2013 weer met rode cijfers gewerkt zijn. Voorzitter Marc Saverys blijft er evenwel in geloven. Hij gaat daarbij kennelijk uit van de inspanningen die Euronav zich de laatste jaren getroost heeft om de kosten te drukken en het bedrijf op die manier financieel gezond te maken.

Maar kennelijk is dit een strategie die ook concurrerende reders aanhouden. Iedereen bespaart. Zo wordt er langzamer gevaren om minder brandstof te verbruiken, wordt er gesnoeid in de onderhoudskosten en worden er kleinere bemanningen ingezet. In die mate dat zelfs de veiligheid in het gedrang komt, heeft gedelegeerd bestuurder Paddy Rodgers eerder al gesteld. “De sector speelt vandaag Russische roulette. Een nieuwe tankerramp is wat we moeten voor vrezen.”

Internationaal zijn er zo’n 600 olietankers in de vaart. Nogal wat van die schepen zijn vandaag al meer dan 15 jaar oud en moeten een onderhoudsbeurt krijgen. Nogal wat reders beslissen op zo’n moment om het schip bij voorkeur uit de vaart te nemen en te laten slopen. Op termijn kan de markt daardoor haar overcapaciteit kwijt geraken en zouden ook de markttarieven kunnen gaan stijgen.

Wanneer die omslag er uiteindelijk komt is niet te voorspellen. Voorzitter Marc Saverys blijft er ondertussen zeker van er beterschap op til is. “De nacht is nu op zijn donkerst, we zitten net voor de dageraad.” Volgens Saverys wordt “2013 een jaar van geduld. Intussen komt het er voor Euronav op aan om de cash bij te houden en de uitstroom zoveel mogelijk te beperken.”

Tijdens de recente algemene vergadering van aandeelhouders werden alle agendapunten moeiteloos goedgekeurd. Euronav is in handen van Marc Saverys (29%), Virgnie Saverys (10%) en de Griekse groep Tanklog van de familie Livanos (21%). De rederij bezit vandaag een vlot van 35 schepen waaronder een mammoettanker van 441.000 ton, 11 reuzentankers van 320.000 ton en 22 kleinere zogenaamde Suezmax schepen.