De rederij Euronav maakt weer winst. Voor het eerst sinds 12 kwartalen staat er een nettowinst van 1,4 miljoen euro in de boeken van de Antwerpse tankermaatschappij. De vrachttarieven voor grote tankerschepen zijn na al die jaren voorzichtig gestegen.
Euronav heeft moeilijke jaren achter de rug. De druk op de vrachttarieven voor tankers woog loodzwaar op de rentabiliteit van het bedrijf. De daling van het verbruik aan olie was daar uiteraard niet vreemd aan. Bovendien was er een grote overcapaciteit aan tankers op de markt.
Het voorzichtige economisch herstel van de laatste maanden heeft Euronav eindelijk in rustiger water gebracht. De gemiddelde vrachttarieven voor supertankers tot 320.000 ton stegen van 21.000 dollar tot 35.000 dollar per dag.
In vergelijking met de verliescijfers van 10 miljoen dollar tijdens diezelfde periode van 2013 mocht Euronav dan ook een voorzichtig winstcijfers van 1,4 miljoen euro in de boeken schrijven. Dat resultaat zou nog veel beter geweest zijn indien geen rekening gehouden werd met de financiering van de reuzendeal die Euronav onlangs afsloot. De groep rond Marc en Virginie Saverys heeft immers een vloot aan supertankers van Maersk overgenomen en diende daarbij een aantal eenmalige kosten te boeken. Het ging zelfs om 5 miljoen dollar. Zonder die kosten zou de nettwinst dan ook 6,5 miljoen euro bedragen hebben.
Euronav blijft erg voorzichtig voor de rest van het jaar. De overcapaciteit aan tankers op de merkt blijft immers sterk voelbaar. Anderzijds stijgt de vraag naar olie. Een en ander leidt dan ook tot de conclusie dat 2014 een overgangsjaar zal worden.