De Antwerpse rederij Euronav heeft nog eens vier bijkomende supertankers (VLCC’s) gekocht. Daar wordt 342 miljoen dollar voor op tafel gelegd. De aankoop komt bovenop die van vijftien identieke tankers die al eerder dit jaar werden overgenomen.
De markt voor olietankers was tot voor enkele maanden bepaald moeilijk. De prijzen voor het vervoer van olie stonden al die tijd zwaar onder druk. Sinds enkele tijd is er beweging gekomen in de markt en zitten de prijzen in de lift. Euronav heeft daar duidelijk op ingespeeld.
Euronav is voor 40% in handen van Marc en Virginie Saverys. 20% van de aandelen is in handen van de Griekse familie Livanos. Het saldo circuleert onder privé-investeerders en beursgangers
Wie de tankers verkocht wordt niet vrijgegeven. “De verkoper heeft vertrouwelijkheid gevraagd”, zegt Euronav-CEO Paddy Rodgers. De tankers werden in Japan gebouwd en zijn gemiddeld 3 jaar oud, luidt het wel. Drie schepen zouden in de tweede jaarhelft geleverd worden; de laatste tanker in het tweede kwartaal van 2015.
“De aankoop van vier van de beste schepen die op de huidige tweedehandsmarkt te vinden zijn (…) zal niet alleen de vloot van de vennootschap verjongen, maar tevens Euronav nog beter positioneren als sleutelfiguur in de verdere consolidatie van de sector”, aldus nog de rederij.
Om de aankoop te financieren, wil Euronav 100 miljoen dollar ophalen via een private plaatsing van nieuwe aandelen. Euronav kondigde in januari aan dat het vijftien supertankers kocht van Maersk Tankers Singapore voor een bedrag van 980 miljoen dollar. “Daarvan moet op dit moment nog een zestal geleverd worden”, aldus Rodgers.