De fusie zou van Euronav en Frontline een wereldwijde leider in de olietankerindustrie maken. De twee zijn samen goed voor een marktkapitalisatie van ruim 4,2 miljard dollar en beschikken over een vloot van 69 grote olietankers, 57 Suezmax-schepen en 20 kleinere LR2 Aframax-schepen.
De nieuwe groep zal opereren vanuit België, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Singapore, Griekenland en de VS met Hugo De Stoop als Chief Executive Officer.
“Deze transactie kan een belangrijke ontwikkeling voor de tankerindustrie markeren”, vertelt hij. “Het creëert een toonaangevende rederij die beter in staat is om te voldoen aan de noden van onze klanten, onze partners te ondersteunen en duurzaamheidsinitiatieven te stimuleren.”
Goed nieuws voor aandeelhouders
Aandeelhouders van Euronav zullen na afronding ongeveer 59 procent in handen hebben van de gecombineerde groep, die van Frontline ongeveer 41 procent. De deal stemt de aandeelhouders van Euronav alleszins tevreden: het aandeel ging bij opening met 8 procent omhoog. Voor de afronding van de bedrijfscombinatie verwacht Euronav eerst 0,12 dollar dividend uit te keren.
Verzet bij oprichters
De Belgische rederij CMB, in handen van de Antwerpse redersfamilie Savereys, is de grootste aandeelhouder van Euronav. Daar vallen de fusieplannen niet goed. “CMB stelt de huidige strategie van Euronav in vraag, die zich enkel toespitst op het transport van ruwe olie in een wereld die nood heeft aan een snelle vermindering van broeikasgassen”, luidt het in een persbericht.
CMB wil nu de aandeelhouders overtuigen van een koerswijziging. “De strategie die CMB voorstelt is om de vloot van Euronav geleidelijk aan te diversifiëren, weg van het transport van ruwe olie en te focussen op vergroening en het koolstofvrij maken van de scheepvaart en zware industrie. De exclusieve focus op fossiele brandstoffen en de geopolitieke risico’s daaraan verbonden kunnen de toekomst van de onderneming zelfs in gevaar brengen.”