De Antwerpse olietankerrederij Euronav bereidt een tweede slag voor. Na de geplande overname van de 15 reuzentankers van Maersk wil het bedrijf nu nog eens vijf identieke schepen overkopen van de Amerikaanse rederij Overseas Shipholding Group (OSG). Indien ook deze tweede deal slaagt zal Euronav liefst 29 reuzenntankers in bedrijf hebben.
Eruonav, het bedrijf van Marc Saverys laat onafgebroken van zich spreken. De opwinding over de deal met Maersk zindert nog na. Het Antwerpse bedrijf mobiliseert liefst 1 miljard dollar om de overname van 15 zogenaamde VLCC’s (Very Large Crude Carrier) te financieren. Ondertussen ligt echter al een tweede plan op tafel waarvoor 255 miljoen dollar nodig zijn en waarbij Euronav nog eens drie VLCC’s en twee zogenaamde Aframaxschepen zou kunnen overnemen. VLCC’s zijn mammoettankers van 200.000 tot 340.000 ton. Aframaxschepen halen als middelgrote tankers ‘maar’ 80.000 tot 120.000 ton.
De vijf geviseerde schepen zijn nog relatief jong. Zij zijn vandaag nog eigendom van de Overseas Shipholding Group (OSG), een Amerikaanse rederij die al enkele tijd in financiële moeilijkheden zit. OSG diende daarom eerder het zogenaamde chapter 11 aan te vragen waardoor het beschermd wordt tegen zijn schuldeisers en waarbij een herstructurering kan uitgewerkt worden. Euronav kent OSG als een partner binnen de zogenaamde Tankers International pool, een organisatie waarin tankerrederijen hun VLCC’s onderbrengen om betere prijzen te kunnen afdwingen op de markt.
In een gesprek met de krant De Tijd zei financieel directeur Hugo De Stoop dat Euronav effectief 255 miljoen dollar geboden heeft voor de vijf schepen. “Op 20 maart e.k. weten we of het bod aanvaard is. Als er dan nog andere partijen geboden hebben hebben we nog twee weken de tijd om ons bod te verhogen.”
Na de twee operaties en de financiële gevolgen ervan zou de controle van de families Saverys en Livanos in Euronav nog ietsje onder de 40% dalen. De “verwatering” als gevolg van het bod op de schepen van OSG zou dus vrij beperkt zijn.
Financieel directeur Hugo De Stoop steekt overigens niet weg dat Euronav ook nog andere opportuniteiten bestudeert. Hij ging niet in op verdere details.
De hele operatie rond Maersk, Euronav en OSG moet gezien worden in de internationale consolidatie op de olietankermarkt. Wereldwijd varen er nu zo’n 700 VLCC’s. Euronav zou er dan zelf 29 in dienst hebben.