Euronav trad maandag toe tot de Bel 20, maar moet die beursindex al na één dag verlaten. Dat komt omdat plots minder dan vijftien procent van de aandelen van het bedrijf op de beurs staat. Daarmee is een voorwaarde van lidmaatschap van de Bel 20 geschonden en zal die dus voor een tijdje de Bel 19 worden. Voor alle duidelijkheid: Euronav was zelf geen vragende partij om lid te worden van de Bel 20. Euronext, de Brusselse beurs, heeft Euronav op eigen initiatief in de beursindex opgenomen. Het feit dat Euronav de Bel 20 nu moet verlaten, heeft op zich geen gevolgen voor het bedrijf.
Maar de reden waarom Euronav de Bel 20 moet verlaten, is wel interessant. Het verhaal gaat als volgt: vorig jaar is topman Alexander Saverys erin geslaagd om de macht bij Euronav te grijpen, waardoor hij zijn groene transitieplan kan doorvoeren. Dat betekent dat Euronav stap voor stap minder afhankelijk zal worden van olie. Schepen zullen gaandeweg meer andere dingen dan olie vervoeren, bijvoorbeeld containers en chemicaliën. En de aandrijving van schepen zal stapsgewijs veranderen van diesel naar groene waterstof en groene ammoniak, waarbij geen CO₂ wordt uitgestoten.
“Het is heel duidelijk dat de grote meerderheid van de aandeelhouders niet gelooft in ons groene verhaal”
Alexander Saverys
Om die plannen te verwezenlijken, moest Saverys wel de Noren van Frontline uit zijn bedrijf krijgen, want die houden wel nog vast aan olie. De Noren lieten zich uitkopen. Maar omdat de familie Saverys zo meer dan dertig procent van de aandelen van Euronav had verworven, was het verplicht om ook alle andere aandeelhouders een bod te doen. Nu blijkt dat drie op de vier aandeelhouders op dat bod is ingegaan en dus hun aandelen van de hand doen. Daardoor staat nog maar ongeveer twaalf procent van de aandelen van Euronav vandaag op de beurs.
Derde vloot is nu al groen
“Het is heel duidelijk dat de grote meerderheid van de aandeelhouders niet gelooft in ons groene verhaal”, zegt Alexander Saverys. “Ik ben blij dat zij de kans hebben gekregen om uit het bedrijf te stappen. Wij hadden met dat scenario rekening gehouden en waren er dus op voorbereid. Maar wij geloven natuurlijk wel in ons groene verhaal. Een bewijs daarvan is dat een derde van onze vloot vandaag bestaat uit schepen die op groene waterstof of groene ammoniak kunnen varen, als we de schepen in aanbouw meetellen. In de komende twee jaar worden veel van die schepen met een groene-energieaandrijving opgeleverd.”
Euronav heeft met CMB.Tech, een bedrijf dat het eind vorig jaar heeft overgenomen, bijvoorbeeld in december vorig jaar de Hydrotug 1 gelanceerd. Dat is de eerste sleepboot ter wereld die op waterstof vaart. Euronav heeft ook al enkele schepen op waterstof die personeel naar windmolenparken op zee brengen. Alle schepen van Euronav op waterstof kunnen ook op diesel varen, op plaatsen waar er geen waterstof voorhanden is.
Zullen de winsten voor Euronav in de komende jaren iets lager zijn, omdat er veel in groene technologie moet worden geïnvesteerd? “Nee”, zegt Alexander Saverys. “Er is vandaag al veel vraag naar onze technologie, omdat rederijen hun klimaatdoelstellingen moeten halen en een schip altijd voor de lange termijn wordt gekocht. We kunnen dus nu al mooie winsten realiseren.”