Het Antwerpse Havenbedrijf heeft de Saoedische groep Energy Recovery Systems (ERS) een optie van één jaar toegekend op de site van het vroegere Opel Belgium in de haven. De autofabriek werd enkele jaren geleden gesloten. Zolang de onderhandelingen lopen geeft ERS geen verdere commentaar. Voorts blijkt dat er nog een vijftal andere projecten voor de voormalige Opel-site waren ingediend
Het Havenbedrijf Antwerpen kende het Saoedische bedrijf Energy Recovery Systems een jaar lang een optie toe op de Churchill Industriële Zone – de officiële naam voor de voormalige Opel-site. ERS kondigde eerder plannen aan om er een plasticrecyclagefabriek te vestigen. De Saoedi’s zouden daartoe 3,7 miljard euro investeren en 900 jobs creëren.
In de afgelopen maanden waren evenwel flink wat twijfels gerezen over de technische haalbaarheid van het project. Ook over de financiële onderbouw van de investering werden vragen gesteld. Het bedrijf moet nu in de loop van het toegekende jaar kunnen antwoorden op vragen rond onder meer de financiering en de technische uitwerking van de fabriek.
“ERS heeft zich kandidaat gesteld. De zaken gaan voort. Men zal dit bekijken en er te gepasten tijde op reageren”, zegt Eric Potier, woordvoerder voor ERS. CEO Albert Van Rillaer liet niet veel later per e-mail weten niet te zullen reageren vooraleer officieel op de hoogte te zijn gesteld door het Havenbedrijf Antwerpen. ERS krijgt nu een maand de tijd om te reageren op het Antwerpse aanbod. Indien het een “ja” wordt begint de termijn van één jaar te lopen.
Van het Havenbedrijf wordt intussen vernomen dat de marktbevraging voor de Opel-site nog een vijftal andere voorstellen heeft opgeleverd. “De bevraging is specifiek toegespitst geweest op projecten uit circulaire economie. Neem je dat criterium in ogenschouw, dan is er enkel het voorstel van ERS”, zegt woordvoerster Annik Dirkx. Circulaire economie staat voor “het hergebruik van grondstoffen en afval.” Gevraagd naar nog andere voorstellen klinkt het dat er “een vijftal projecten waren, uit de logistiek”.
Voorts is er kritiek op de optie vanuit de Antwerpse sp.a, dat eerder al een eigen alternatief voorstelde. “Het Antwerpse havenbestuur is de doodsstrijd van ERS aan het rekken”, vindt fractievoorzitter Kathleen Van Brempt. Ze verwijst naar eerdere kritiek dat het bedrijfsplan op drijfzand zou zijn gebouwd. Volgens Van Brempt heeft het havenbestuur “de moed niet om zelf de stekker uit het stopcontact te halen en zorgt dat nu voor een gijzeling van de Opel-site.”