els_de_maeijer_pers_DoordeogenvanAntwerpseOndernemers

Els De Maeijer blikt terug op bewogen jaar voor Monar

Els De Maeijer heeft er een bewogen jaar opzitten met haar kleding- en schoenenzaak Monar. Om haar team te ondersteunen bood ze hen een verkooptraining aan, gratis met de steun van stad Antwerpen. Ze vertelt haar verhaal in de reeks van stad Antwerpen ‘Door de ogen van Antwerpse ondernemers’.

Het verhaal van Monar begint in 1967 toen de ouders van Els en Tom een schoenenwinkel openden in Zwijndrecht. Vandaag is Monar met twee winkels en een eigen collectie een vaste waarde in Antwerpen en daarbuiten. De coronacrisis hakte er stevig in, maar legde het bedrijf niet lam. Integendeel.

Els De Maeijer: “Al snel gingen we op zoek naar de positieve zaken van de crisis. Plots hadden we tijd om dingen te doen waar we in normale omstandigheden geen tijd voor hebben. We hebben een bar gemaakt in onze winkel, nu kunnen onze klanten van hun shoppingtrip bekomen met een wijntje of een lekkere cocktail. Daarnaast zijn we veel samenwerkingen aangegaan. Zo hebben we samen met de band The Blackbox Revelation een T-shirt ontwikkeld, hebben we verschillende events met het cognacmerk Hennessy opgezet en hebben we een tafeltennis georganiseerd met Adidas. Als je iets wil betekenen in deze branche, moet je veel ondernemen. Gelukkig doen we dat graag.”

Ze is vooral trots op haar team, en de coronamaatregelen maakten dat niet altijd evident. “Zelf probeer ik heel betrokken te zijn bij onze mensen en ik heb het gevoel dat dat in twee richtingen werkt. We denken mee met elkaar. Toch was het geen evidente periode natuurlijk. Plots moet je een hele dag een mondmasker dragen, moet je constant afstand bewaren… als verkoper is dat geen lachertje. Zeker niet als je weet dat het gemoed van onze klanten er ook stelselmatig op achteruit ging. Onder meer daarom hebben we met zijn allen een verkooptraining gevolgd. Die werd trouwens gratis aangeboden door de stad Antwerpen. We hebben er als team heel veel aan gehad.”

Els en haar broer doen het met hun buikgevoel. “Mijn broer en ik hebben hier niet voor gestudeerd, wij hebben de winkel van onze ouders, een schoenmaker en een naaister, overgenomen. We hebben ons wel altijd omringd met mensen die er iets van kennen. En we zijn positief ingesteld: we hebben altijd zin om te ondernemen. Nu kijken we uit naar de toekomst. Een deugddoende vakantie deze zomer zal iedereen veel deugd doen.”