ANTWERPEN – Nu de spoorbrug van de Kieldrechtsluis gefinaliseerd is, verbinden voortaan twee spoorbruggen beide kanten van het Deurganckdok, één van de grootste containerdokken ter wereld. Het realiseren van deze bruggen was al langer een vraag van verschillende bedrijven die hun goederen per spoor wensen te vervoeren.
Met de bruggen moeten treinen op de linkeroever niet meer volledig rondrijden waardoor ze een tijdswinst boeken die voor een derde sneller is tegenover de situatie voordien. Toen werd helemaal rondgereden langs spoorbundel Zuid. De nieuwe verbinding moet helpen om een deel van de miljoenen containers die jaarlijks worden aan- en afgevoerd, van de weg af te halen.
Nils van Vliet, ceo Railport: “Bijkomend voordeel is dat de spoorinfrastructuur op het drukste deel van Linkeroever nu een volledige lus vormt. Zo is er altijd een alternatief voor het treinverkeer in de haven. Bij een mogelijk incident of in geval van werken, kunnen treinen dus blijven rijden.”
Het Deurganckdok staat rechtstreeks in verbinding met de Noordzee. De twee grootste containerterminals, Antwerp Gateway en MPET, realiseren samen drie vierde van de totale containeroverslag in de hele haven. Door de twee spoorbruggen staan deze twee bedrijven nu rechtstreeks met mekaar in verbinding per spoor.