ANTWERPEN – Dankzij een samenwerking tussen de stad Antwerpen en UnternehmerTUM in München krijgen enkele start-ups de kans om in Duitsland op prospectie te gaan.
Internationale markten opgaan is voor veel start-ups een nodige, maar spannende stap. Tom Van de Putte van Bingli en Jan Luts van Juumo verkennen, elk in hun marktsegment, de mogelijkheden voor digitale innovatie. Bingli maakt het leven voor artsen gemakkelijker met een chatbot die informatie verzamelt van de patiënt voorafgaand aan een consultatie. Juumo digitaliseert dan weer de processen van vastgoedbeheer.
Aan de universiteit van München is een Centrum voor Innovatie en Businesscreatie verbonden met de naam UnternehmerTUM. Zij begeleiden starters en start-ups naar de markt en staan hen met raad en daad bij. De samenwerking met de stad Antwerpen is volgens Marisa Schneider van UnternehmerTUM een logische zet: “Ondernemerszin en innovatie zijn duidelijk belangrijk in Antwerpen, net zoals hier. We verwachten dus een vruchtbare samenwerking.”
Je bedrijf internationaal lanceren, dat is vaak een kwestie van contacten. “En dat is juist het moeilijke, zeker in de medische wereld”, zegt Tom Van de Putte van Bingli. “Persoonlijk contact ter plaatse is een must. Ons product is behoorlijk revolutionair, en dat in een sector die over het algemeen eerder conservatief is. Daarom willen we in München contacten leggen met voortrekkerss die ons kunnen introduceren in de ziekenhuizen in de buurt. Dankzij deze ondersteuning van de stad Antwerpen en UnternehmerTUM gaan er deuren voor ons open.”