Oprichter Stefan Debois bouwde tien jaar geleden een quizapp die hij als hobbyproject in elkaar bokste uit tot een surveytool. Daarmee konden bedrijven gebruiksvriendelijke online bevragingen opzetten.
Vandaag gaat het nog een stap verder: de tool genereert op basis van de antwoorden nu ook automatisch gepersonaliseerd advies. Pointerpro richt zich daarmee vooral op professionele servicebedrijven. Debois heeft zelf een achtergrond in de consultancywereld. Volgens hem is de tijd rijp voor een digitale inhaalbeweging.
“Heel wat kennis en expertise zit vandaag nog verborgen in de hoofden van consultants”, vertelt hij. “Ze stellen hetzelfde type vragen en schrijven elk rapport telkens opnieuw manueel uit, wat veel tijd vraagt en dus ook veel geld kost. Dankzij Pointerpro kunnen servicebedrijven al die kennis nu digitaal opslaan in een platform. Via assessments verzamelen ze de input van hun respondenten, onze technologie creëert dan automatisch persoonlijke adviesrapporten. Zo kunnen die servicebedrijven hun diensten opschalen en kunnen hun experts meer focussen op strategisch werk.”
Astmapreventie
De laatste jaren groeide Pointerpro elk jaar met bijna 50 procent. Pointerpro telt 26 medewerkers en is wereldwijd actief in zo’n 65 landen, met hubs in de Verenigde Staten en Latijns-Amerika.
Grote consultancybedrijven als Capgemini en Deloitte zijn klant bij Pointerpro om hun services te digitaliseren. Farmabedrijf AstraZeneca zet de technologie dan weer in voor astmapreventie: gebruikers geven in welke symptomen ze eventueel ervaren, en die krijgen dan gepersonaliseerd advies waarmee ze dan naar hun dokter kunnen stappen. Ook kleinere bedrijven doen een beroep op Pointerpro om professioneel advies te democratiseren. Zo gebruikt de Amerikaanse start-up Anasova het platform om financieel advies toegankelijk te maken op zijn website.