“Ik wens u allen een goede gezondheid met een lage emissie”, zo sprak Antwerps schepen Koen Kennis, onder meer bevoegd voor mobiliteit, woensdag de leden van A12 business club in San Marco Village toe. De voordracht over de lage emissie zone (LEZ) was al langer gepland. Ze viel te midden van de heisa die ontstaan was door de enquête die VAB door de UA had laten uitvoeren bij 254 personen. Hieruit blijkt dat slechts 5% van de dieselrijders weet of zijn auto vanaf 1 februari nog de LEZ in mag.
Met het invoeren van de LEZ worden voertuigen die veel roet en fijn stof uitstoten uit de hele binnenstad en een deel van Linkeroever geweerd. De LEZ wordt aangeduid met een specifiek verkeersbord.
Sommige auto’s mogen de zone pas in nadat ze geregistreerd zijn. De meeste voertuigen met Belgische en Nederlandse nummerplaat mogen automatisch binnen. Dat is het geval voor benzinewagens met euronorm 1 of hoger en dieselwagens met euronorm 4 of hoger. Ook dieselwagens met euronorm 3 uitgerust met een roetfilter mogen de zone nog inrijden.
De monitoring zal via slimme camera’s gebeuren. Die screenen alle nummerplaten 7 dagen per week, 24 uur per dag. De LEZ geldt dus altijd voor:
• categorie M: personenvervoer met personenwagens, busjes, bussen en autocars
• categorie N: goederenvervoer met bestelwagens en vrachtwagens; ook de wagens voor huisvuilophaling.
• categorie T: land- of bosbouwtrekkers op wielen.
De LEZ geldt niet voor bromfietsen en moto’s.
Wie twijfelt of zijn voertuig binnen de lage emissienormen valt, kan dit best hier checken.
In 2020 en 2025 zullen de LEZ-voorwaarden strenger worden, zodat de lucht in Antwerpen steeds schoner wordt.
Ook andere steden overwegen de LEZ in te voeren. Zo zou Gent er in 2020 mee starten. En in Wallonië is er sprake van Charleroi en Namen.