EDEGEM – Kan deeleconomie de stilstand van bedrijfsvoertuigen tegengaan? Dat onderzoekt het innovatieplatform voor de logistieke sector VIL. Het Edegemse Suivo werd aangeduid als IT-partner van het Cambion-project.
Wanneer het transportaanbod groter is dan de vraag, staan transportmiddelen vaak stil. Of: een transporteur komt bij een klant aan, treft onverwacht een gesloten deur aan en kan niet lossen, terwijl hij even later wel met een lege trailer bij een andere klant moet gaan laden. Met het deelproject Cambion wil VIL op dit ongemak inspelen. Via fleet sharing zouden transportbedrijven vracht- en bestelwagens kunnen delen op momenten dat ze die niet gebruiken.
“Een chauffeur kan bijvoorbeeld zijn volle trailer tijdelijk gaan afzetten bij een partner in de buurt en een lege trailer lenen voor de volgende opdracht. Of aangezien piek- en dalperiodes niet voor iedere transporteur gelijktijdig zijn, bestaat ook daar de opportuniteit om transportmiddelen te delen”, klinkt het.
Pilot in de zomer
VIL koos het Suivo IoT Cloud Platform om te proberen vraag en aanbod eenvoudig en snel met elkaar in contact te brengen. De gebruiksvriendelijke webapplicatie in de cloud verzamelt assetgegevens en stelt die digitaal ter beschikking aan geautoriseerde gebruikers. VIL wil testen of het mogelijk is om te delen en zo kosten te reduceren, of extra opdrachten te kunnen uitvoeren als gevolg van de toegenomen flexibiliteit.
“In een eerste fase verzamelen we alle nodige business knowhow om een platform op maat van Cambion te kunnen ontwikkelen. Tegen de zomer start de proof of concept met een beperkte projectgroep van transportbedrijven. Ze zullen het Suivo IoT Cloud Platform voor het eerst samen gebruiken en zo op een transparante manier hun trailers delen”, zegt Peter Geldhof, commerciëel directeur bij Suivo.