e-Retailer Coolblue uit Wilrijk investeert in razendsnelle leveringen

coolblueDe online retailer Coolblue zag zijn halfjaarcijfers met liefst 42% groeien. Het gaat de exploitanten van de expansieve webshop daarbij niet alleen om de prijs. Klantentevredenheid is een absolute prioriteit. Coolblue België maakt vanuit Wilrijk een duidelijke inhaalbeweging ten aanzien van Nederland.

Coolblue is vandaag cool. Steeds meer consumenten wagen zich voor het eerst op de online retailmarkt en durven een bestelling aan via het internet. Coolblue heeft zich in dit opzicht opgewerkt tot de snelst groeiende webshop van de Benelux.

Pieter Zwart, Bart Kuijpers en Paul de Jong zetten in 1999 hun eerste webshop op voor de verkoop van mp3-spelers. Ondertussen is hun bedrijfje van toen uitgegroeid tot een gerespecteerde onderneming met vandaag meer dan 300 werknemers op de payroll en meer dan 250 individuele webshops, telkens voor een andere reeks producten, van laptops tot bakpannen. In 2012 werd een omzet gerealiseerd van 168 miljoen euro.

De groep gaat ondertussen door op die lijn. Tijdens de eerste zes maanden van het lopende boekjaar werd opnieuw een groei gerealiseerd van liefst 42%. De kaap van de 200 miljoen euro zal dit jaar dus erg vlot gepasseerd worden.

In Rotterdam, de hoofdzetel van de groep werden verscheidene initiatieven genomen om de expansie verder aan te zwengelen. Zo werden liefst 56 nieuwe webwinkels geopend, de website geoptimaliseerd, een magazijn gebouwd in Tilburg en bijkomende fysieke winkels geopend. Zo ook in Lochristi, in België.

“Ondanks de economische crisis zien we in onze cijfers dat onze aanpak van productspecialisme werkt,” zegt Pieter Zwart. “Een andere verklaring voor ons succes zien we in onze obsessieve focus op klantentevredenheid. Ook merken we dat de toegenomen naamsbekendheid van Coolblue zorgt voor een hogere conversie in onze shops.”

“Coolblue België is ondertussen aan een duidelijke inhaalbeweging bezig ten aanzien van Nederland”, zegt woordvoerder Emanuel Sys. België wordt aangestuurd vanuit de hoofdzetel in Wilrijk waar tevens een fysieke winkel gevestigd is.

De groep investeerde in de afgelopen maanden fors in nieuwe leveringsmogelijkheden. De gewone belofte – vandaag besteld, morgen gratis in huis – werd uitgebreid tot 23.59 uur. En voor wie het allemaal nog niet snel genoeg gaat introduceerde het bedrijf Coolblue VandaagNog@. Met deze dienst wordt een pakje, indien besteld voor 15u nog dezelfde avond, tegen een meerkost thuis geleverd. “We willen niet dat klanten zomaar tevreden zijn maar net een stapje verder gaan. Dan noemen we verwonderen”, zegt Zwart nog.