Micha Medendorp Micha Medendorp, CEO van Marie-Stella-Maris, voor de nieuwe zaak in de Lombardenvest. Foto: niccola.be

Duurzame beautyketen Marie-Stella-Maris opent eerste filiaal buiten Nederland in Wilde Zee

Er is weer wat nieuw leven bijgekomen in de Wilde Zee. Marie-Stella-Maris, een Nederlandse, duurzame keten die body- en homecareproducten, parfums en mineraalwater aanbiedt, opent vrijdagochtend op de Lombardenvest. “In dertien jaar tijd konden we al 2,1 miljoen euro doneren aan drinkwaterprojecten over de hele wereld.”

De Nederlandse keten, met Amsterdam als geboorteplek, werd in 2011 opgericht na het lezen van een… Verenigde Naties-resolutie. Vertel? “Eén op vier mensen heeft geen toegang tot schoon drinkwater. Water dat, net als hygiëne, cruciaal is in het leven”, zegt Micha Medendorp, CEO van Marie-Stella-Maris. “Onze oprichter, die net zijn aandelen in een andere zaak had verkocht, werd hierdoor geïnspireerd en besloot zijn schouders te zetten onder het voorzien van drinkwaterinstallaties in onder meer Afrika en Azië.”

Onder de naam Marie-Stella-Maris bracht hij mineraalwater op de markt. Water dat in de horeca geserveerd werd. “Het geld dat hij daarmee verdiende, gebruikte hij om drinkwaterprojecten te sponsoren. Na zo’n vier jaar besefte hij dat hij best veel water aan de man moest brengen om genoeg geld te verdienen om die projecten te ondersteunen. Er komt immers meer bij kijken dan alleen ‘een waterput graven’.”

Lees ook: Nieuwe winkels in door leegstand geplaagde Wilde Zee: “We hopen deze wijk opnieuw de grandeur van vroeger te geven”

Aangezien het merk al aanwezig was in de horeca, werd beslist ook zeepjes voor bij het toilet te ontwikkelen. “Al snel kwam de vraag of die zeepjes ook te koop waren”, vertelt Micha Medendorp. “Daar zijn dan later ook natuurlijke body- en homecare – denk aan lotions, geurstokjes,… – en huisgemaakt parfum bijgekomen.”

“Ondertussen kunnen we, met gepaste trots, zeggen dat we in al die jaren al 2,1 miljoen euro aan drinkwaterprojecten konden doneren. Daarmee zijn zo’n honderdduizend mensen van proper drinkwater voorzien.”

Refill-station

Duurzaamheid is een van de stokpaardjes van de keten. “Zo hebben we geen plastieken verpakkingen meer en werken we met een refill-station”, vertelt Micha Medendorp. “Daar kan je tegen een fikse korting producten zoals handzeep, body wash en geurstokjes laten navullen.”

Foto: niccola.be

Ondertussen groeide het merk uit tot een vaste waarde in Nederland. “Eerst binnen de Amsterdamse Ring, later ook daarbuiten. Ondertussen hebben we negen winkels in Nederland”, zegt Micha Medendorp. “En nu zetten we ook voet aan wal in Antwerpen, als eerste ‘buitenlandse’ stad. Later volgen Gent en Brussel nog, en ook in Duitsland zijn we bezig ons in de markt te plaatsen. Dat doen we door onze artikelen te koop aan te bieden via resellers. Zo kan je sinds kort ook in Spanje, bij de bekende keten El Corte Inglés, Marie-Stella-Maris-producten kopen.”

Waarom ze voor de Wilde Zee kozen? “Het is de toegang tot de modestraatjes van de stad, met mooie boetieks en leuke winkeltjes. Hier zit Marie-Stella-Maris op z’n plaats.”