In de jaren voor de uitbraak van corona zat het aantal Belgische verkooppartners op Bol.com al in de lift: in 2017 waren het er 1.500, twee jaar later ging het om 2.600 handelaars. Maar de coronacrisis, toen fysieke winkels dicht moesten en online de enige manier was om te verkopen, gaf het platform een nieuw zetje. Vorig jaar waren 5.400 Belgische winkels actief op Bol.com, een ruime verdubbeling op twee jaar tijd.
De Belgische verkopers zijn wel nog steeds ruimschoots in de minderheid ten opzichte van hun Nederlandse collega’s. Recent vierde het platform zijn 50.000ste handelspartner. Zo goed als alle verkopers op Bol.com komen uit Nederland en België.
Bereik
Bol.com, dat naar eigen zeggen 41 miljoen producten aanbiedt, wil voor verkopers een aanvulling zijn op andere vormen van verkopen. “Ondernemers die via Bol.com verkopen, hebben vaak ook een eigen webshop of een fysieke winkel”, zegt e-commerce-baas Oscar Hundman. “Sommige artikelen vragen meer aandacht en worden beter in een fysieke winkel worden geboden, anderen zijn juist het beste via een platform met een groot bereik te verkopen.”
Volgens econoom Roel Gevaers (UAntwerpen) is dat bereik inderdaad een belangrijke troef. “Zelfs met een heel goede webshop is het voor individuele handelaars moeilijk om een in de zoekresultaten van Google terecht te komen en een publiek te bereiken. Op Bol.com gaat dat vanzelf. Bovendien hoef je geen eigen website of betaalsysteem te voorzien.”
Daartegenover staat wel dat handelaars bij elke verkoop een deel van hun omzet moeten afstaan, in de vorm van een commissie. Die varieert tussen de 5 en 15% van de verkoopprijs, afhankelijk van de productcategorie. “Maar aan een eigen website ben je gemakkelijk enkele duizenden euro’s kwijt”, zegt Gevaers. “Daarom kiezen handelaars voor de gemakkelijke aansluiting. Zeker tijdens corona was dat een troef.”
Ook na corona zal de e-commerce blijven groeien, verwacht de professor. “Het volume zal wellicht minder snel stijgen. Maar het ecosysteem waarin een beperkt aantal spelers een all-in oplossing bieden, zal blijven bestaan.”
Amazon
Met Amazon, dat onlangs aankondigde dat “de komende maanden” een Belgische webwinkel zal openen, krijgt Bol.com wel een geduchte concurrent. “Bol.com is op dit moment de eerste, tweede en derde website waar Nederlanders en Vlamingen aandenken als ze online willen shoppen”, zegt Gevaers. Dat zou nu kunnen veranderen. Er is een reden dat Amazon zo ostentatief de Belgische markt betreedt, met ook de opening van een magazijn in Antwerpen. Ze gaan frontaal in de aanval.”
Wellicht zal Amazon ook verkopers van Bol.com afsnoepen, want volgens Gevaers zullen veel handelaars kiezen voor het ene of het andere platform. “Die keuze zal afhangen van de markt die de verkopers willen bereiken. Wie voornamelijk op de Nederlandse en Vlaamse markt mikt, kiest beter voor Bol.com. Maar wie naar Brussel en Wallonië kijkt, is potentieel beter bij Amazon. Daar staat Amazon nu al veel sterker.”
In Nederland deed Amazon haar intrede in 2020. Twee jaar later is het Amerikaanse bedrijf er zeker nog niet in geslaagd om Bol.com van de troon te stoten: in de jaarlijkse ranglijst van vaktijdschrift Twinkle stond Amazon er vorig jaar op de zesde plaats.