DSN waakt wereldwijd over de verpakking van grote merken

marswim-demeestereDe chocoladerepen van Mars worden in Europa op meer dan vier plaatsen geproduceerd. Het is dan wél belangrijk dat de
verpakkingen precies dezelfde zijn. De consument mag niet in verwarring gebracht worden. DSN uit Antwerpen is een specialist in prepressdiensten voor verpakkingen en zorgt ervoor dat de vier verschillende drukkers ongeacht hun apparatuur toch een identiek product afleveren. “Wij zijn als het ware de ingenieurs van de merkbewaking,” zegt zaakvoerder Wim Demeesteren. “Wij doen aan grafische dienstverlening.”

De manier waarop een merk bij het grote publiek aan populariteit wint heeft ook voor een stuk te maken met de verpakking. Of je nu in Frankrijk bent, in Duitsland of in Italië – het komt erop aan die Mars onmiddellijk te herkennen en dan ook te kopen. De identiteit van het merk is een onvoorstelbaar waardevol gegeven.

De grafische groep DSN is gegroeid vanuit de verkoop van drukvormen en technieken voor drukkers die zich specialiseerden in verpakkingen. In een scherpe concurrentiële markt gooide DSN zo’n 15 jaar geleden het roer om en ging zich toespitsen op de prepress voor verpakkingen. Meer bepaald in de voorbereidingswerken bij het ontwerp van de verpakking tot de begeleiding van de eigenlijke druk zelf. In de snelle internationalisering van de economie groeide ook DSN over de grenzen heen. Het bedrijf telt nu negen vestigingen waaronder een recent uitgebouwde uitkijkpost in de Egyptische hoofdstad Caïro. “Wanneer P&G het wasmiddel Ariël op de markt zet kan de knappe dame op de verpakking in islamitische landen een probleem vormen. P&G moet dus voor een alternatief zorgen. Maar dan moet de verpakking dan wél in alle islamitisch georiënteerde landen precies dezelfde zijn. Vandaar onze investering in een eigen vestiging in Kaïro. Wij willen het hele proces voor de Arabische landen begeleiden van het ontwerp tot de eigenlijke druk.”

DSN staat voor De Schutter/Neroc. De groep ontstond in 2004 door het samengaan van de Antwerpse fotogravure De Schutter en de Nederlandse prepressbedrijven Neroc. Via een recente management buy-out is het bedrijf onlangs in handen gekomen van de directieleden. DSN stelt vandaag zo’n 350 mensen tewerk en tekende in 2012 voor een omzet van 31 miljoen euro.

* De economische ontwikkelingen zijn vandaag niet uitgesproken goed. Hoe evolueert het bedrijf ondertussen?
Wim Demeestere: Het is hard, zeker weten. Het is vechten. In Europa gaat het echt moeizaam. In de Verenigde Staten en de BRIC-landen zijn er betere perspectieven maar ik houd toch mijn hart vast. Ik wil niet pessimist zijn, helemaal niet. Maar ik vrees nog altijd dat de economie in een bubble zit die eerlang kan open barsten.

* Het orderboek zit niet vol?
Wim Demeestere: De consumenten houden nog altijd de vinger op de knip. Ze spenderen hun geld niet. Dat blijven de grote groepen als Danone, P&G, Unilever, Albert Heyn, Makro enz. aan den lijve ondervinden. Ze remmen van hun kant dan ook hun investeringen af, zetten geen nieuwe producten op de markt en beperken het redesignwerk. En indien ze dan toch opdrachten uitschrijven zijn ze veelal gealloceerd naar het Verre Oosten waar duidelijk wél veel groei zit…