Drie zussen laten hun juwelen schitteren met gekweekte diamanten en gerecycleerd goud

ANTWERPEN - Duurzaam ondernemen is het nieuwe mantra in de modewereld. Toch is er binnen het segment van de luxejuwelen nog veel terughoudendheid. Stefanie, Lisa en Nathalie Koulouris, de drie zussen achter het juwelenmerk Juna Fae, willen daar verandering in brengen. “Bij ons draait alles rond duurzaamheid”, verzekert oudste zus Stefanie.

Voor de drie zussen sprak de wereld van diamanten en juwelen al van kinds af aan tot de verbeelding. Ze groeiden op vlak bij de Antwerpse diamantwijk. Op weg naar school gaven ze hun ogen de kost aan de fonkelende etalages die uitkijken op het Centraal Station. “Maar van mama mochten we zeker niets aanraken”, vertelt Stefanie.

Verschillend maar complementair

Ook de zin voor ondernemen zat er al een tijdje in. “We hadden met z’n drieën altijd al een droom om samen iets te doen”, zegt Stefanie. “Corona gaf een impuls aan ons project. We hadden plots meer tijd om elkaar te zien.”

Stefanie Koulouris (38) is het creatieve brein achter de juwelen van Juna Fae. Eerder werkte ze als sales- en marketingverantwoordelijke bij merken als Bobbi Brown, L’Occitane en Dior. “Ik heb altijd een drang gehad om dingen te creëren en ontwerpen”, zegt ze. “Nu kan ik met onze juwelen echt mijn ei kwijt.”

“Ik ben de doener. Bij mij moet alles vooruit gaan”, pikt Nathalie Koulouris (36) in. Zij heeft een achtergrond in de modewereld en werkte voor Bestseller, het bedrijf achter onder andere kledingwinkels Jack & Jones en Vero Moda. Bij Juna Fae verzorgt ze het contact met de leveranciers en de boekhouding. “Een operationele duizendpoot, zeg maar.”

Lisa Koulouris (28) is de jongste van de drie. Met haar achtergrond in digitale marketing liep ze in het verleden nog stage bij Zalando. “Als digital native maakte ik de website voor Juna Fae. Ik sta ook in voor de nieuwsbrieven en digitale advertenties.”

En zo vullen de zussen elkaar goed aan in hun samenwerking. “We zijn verschillend, maar complementair”, zegt Stefanie.

 

Van links naar rechts: Nathalie, Lisa en Stefanie Koulouris van Juna Fae. Foto An Van de Wal.

Gekweekte diamanten en gerecycleerd goud

“Duurzaamheid is de rode draad in al onze producten”, vertelt Stefanie. “We maken gebruik van gerecycleerde verzenddozen en onze leveranciers zijn CO2-neutraal. Zelfs de inkt op onze etiketten is plantaardig. Het onderscheidt ons van de rest van de sector, die nog steeds heel gesloten is.”

Ook voor de juwelen zelf is duurzaamheid het sleutelwoord. Juna Fae werkt uitsluitend met gekweekte diamanten. Deze komen niet uit een mijn, maar worden gekweekt in een laboratorium. Toch hebben ze dezelfde chemische structuur en fysieke eigenschappen als een natuurlijke diamant. “Maar mijnbouw veroorzaakt ontbossing en er is sprake van uitbuiting. Mijnwerkers verdienen soms minder dan een dollar per dag en werken vaak in onveilige omstandigheden. Ook kinderarbeid komt voor.”

Het goud komt net als de diamanten niet uit de grond, maar wordt gerecycleerd uit oude juwelen en elektronisch afval. “Goud is iets wat je oneindig kan recycleren,” zegt Stefanie. De gieterij waar de juwelen worden verwerkt draait, hoe kan het ook anders, op zonne-energie.

 

De juwelen van Juna Fae worden gemaakt met gekweekte diamanten en gerecycleerd goud. Foto Joris Casaer.

Transparantie als statement

Ook het gebrek aan transparantie in de sector stoort Stefanie. “De herkomst van een diamant kan moeilijk worden getraceerd. Een diamant wordt soms wel 15 keer verhandeld voordat die de Europese markt bereikt. Hierdoor is het onmogelijk te weten in welke omstandigheden de diamant gemijnd werd, en of er sprake is van ‘conflictdiamant’ waarbij de opbrengst wordt gebruikt om illegale wapenhandel en oorlog te sponsoren.”

“Het gebrek aan transparantie geeft ook enorme meerkosten”, legt Stefanie uit. “Gekweekte zijn goedkoper omdat ze direct worden verhandeld. Bovendien worden de diamanten gemaakt in een zuivere omgeving, waardoor de kwaliteit zo hoog is dat er maar weinig verlies is tijdens het slijpproces. Een kleine gekweekte diamant biedt een prijsvoordeel van 30% tegenover diamanten uit een mijn. Bij een grotere diamant kan dat prijsvoordeel oplopen tot wel 50%, aangezien de slijpkosten in verhouding lager uitvallen dan bij kleine formaten.”

“Sommige mannen zijn terughoudend om een ring met een gekweekte diamant te kopen. Ze hebben schrik voor de reactie van hun toekomstige vrouw.”

Stefanie Koulouris van Juna Fae

Koudwatervrees

Ondanks het voordelige prijskaartje, de transparantie en het duurzame aspect van Juna Fae, stuitten de drie zussen al te vaak op weerstand vanuit de sector. “Er is veel cynisme binnen de sector. 80% van de wereldwijde diamantenhandel passeert in Antwerpen. Er spelen gigantische financiële belangen”, zegt Stefanie.

Maar ook de consument toont koudwatervrees. “Sommige mannen zijn terughoudend om een ring met een gekweekte diamant te kopen. Ze hebben schrik voor de reactie van hun toekomstige vrouw. Maar als we uitleggen dat ze voor hun budget een grotere en ethische diamant kunnen krijgen, veranderen ze al snel van gedachten.”

De toekomst tegemoet

Ondanks de obstakels gaat het drietal vol enthousiasme de toekomst tegemoet met hun project. “Momenteel werken we vooral via sociale media en pop-up events in samenwerking met kledingwinkels. We willen in de toekomst heel graag een winkel of showroom openen”, vertelt Stefanie.

“We leggen ons nu vooral toe op ringen. Die zijn erg populair. We zijn bezig met de creatie van een eigen oorbellenlijn. Daarna willen we ons aanbod uitbreiden met kettingen en armbanden.” En dat uitgebreide aanbod willen de zussen op termijn ook graag buiten België aanbieden.

De duurzame juwelen van Stefanie, Nathalie en Lisa Koulouris zijn te bewonderen op de instagrampagina en via de website van Juna Fae. Wie Juna Fae fysiek wil ontdekken kan terecht op zaterdag 19 maart 2022 tijdens een pop-up event in de Nieuwe Gaanderij (Huidevettersstraat 38).