De Vitesse heeft drie startende Antwerpse ondernemers uit een selectie van 15 bekroond. De Vitesse is een initiatief van ondernemer Bert Van Wassenhove: “Ondernemen is een uitdagende bezigheid, en dat verdient ondersteuning,” zo vat hij het idee achter het initiatief samen. “De Vitesse is dat extra duwtje in de rug voor innovatieve Belgische ondernemers en hun team. Een boost zodat ze een versnelling hoger kunnen schakelen.” Van Wassenhove moet immers tot zijn spijt vaststellen dat slechts 1% van de innovatieve bedrijven effectief doorbreekt.
Bert Van Wassenhove noemt zichzelf “uitgever van ondernemingen”. Met zijn ervaring als marketing man en digitaal expert en zijn netwerk, helpt hij mensen met een innovatief idee dat om te zetten in een duurzaam bedrijf. Hij stond mee aan de wieg van onder meer Heaven Can Wait, THINK with people en The CoFoundry, verschillende ondernemingen die innovatie en entrepreneurship hoog in het vaandel dragen.
De voorbije maanden werd een lijst met meer dan 50 innovatieve ondernemers aangelegd op www.devitesse.be. Na een pre-selectie bleven er 15 over, verdeeld over 3 Vitessen. Vitesse 1 voor prille starters die een duwtje in rug van 5000 euro aan praktische hulp goed kunnen gebruiken, Vitesse 2 voor zij die volop hun onderneming aan het commercialiseren zijn en voor 10000 euro aan omzet konden scoren en tenslotte Vitesse 3 voor zij die al een stap verder staan en met 5000 euro aan communicatie ondersteuning hun groei nog beter vorm willen geven.
Bert Van Wassenhove koos bewust niet voor de klassieke pitch & jury aanpak. De ondernemers werden uitgenodigd voor een paar uur verrijkende gesprekken met collega’s in hetzelfde stadium van ontwikkeling. Per Vitesse namen de ondernemers plaats rond een tafel, stelden zich aan elkaar voor, stelden vragen, wisselden ideeën uit en maakten aan het einde van de sessie de balans op. Iedereen beoordeelde de anderen op een aantal vragen:
1. Timothy Verhaege overtuigde zijn collega’s op het niveau van Vitesse 1 met TagLayer. De jonge whizz kid bouwt een opensource platform dat toelaat om websites automatisch aan te passen aan de interesse van de bezoeker, aan het weer of de locatie van waar die surft en dat met gegarandeerde privacy. Prijs: 5000 euro voor een lease-auto, de huur van een werkruimte, abonnementen enz;
2. Het team van Jozefien Daelemans rond Charlie Magazine veroverde de harten van de mede-ondernemers in Vitesse 2 met het spectaculaire traject dat ze reeds aflegden.. Gestart vanuit de wil om échte verhalen te brengen haalden ze de voorbije jaren verschillende keren het nationale nieuws en bouwden ze een ruime lezers community uit. De volgende uitdaging is om een duurzaam bedrijf uit te bouwen en daarbij zal Vitesse 2 een mooie steun in de rug zijn. Prijs: 10.000 euro.
3. Bart Van der Roost haalde het met neoScores voor Vitesse 3. Podia zijn Bart Van der Roost niet vreemd en de drive spat dan ook van elke zin af als hij aan het woord is. Samen met zijn neoScores team bouwt hij al een aantal jaren aan “de iTunes van de partituren” zodat iedereen die muziek speelt straks papierloos het podium, klein of groot, op kan. De ambitie is om de wereld te veroveren, de prijs in Vitesse 3 komt daarbij mooi van pas. Prijs: 5000 euro in de samenwerking met een communicatiebureau.
Foto: Bert Van Wassenhove.