New York & Thomas Bohner New York & Thomas Bohner. Foto's: shutterstock, rr

DOSSIER. Hart van kredietplatform Credix klopt ook in New York: “Nu hebben mijn vrienden en familie een goed excuus om de VS te bezoeken”

ANTWERPEN, NEW YORK - Thomas Bohner, CEO van kredietplatform Credix, groeide op in het centrum van Antwerpen en verhuisde in 2022 naar New York, de ondernemersstad bij uitstek. Credix is een soort marktplaats met aan de ene kant investeerders, meestal grote fondsen die hun geld willen investeren of beleggen, en aan de andere kant bedrijven, voornamelijk uit Latijns-Amerika, die geld zoeken om te lenen. Het Antwerpse bedrijf werd in 2021 vermeld in de ‘Forbes 30 Under 30’-lijst van het Amerikaanse zakenblad Forbes. Een interview met de CEO vanuit New York.

 

Credix is eind 2021 opgericht door Thomas en zijn twee vrienden Chaim Finizola en Maxim Piessen. Voor het team was het vanzelfsprekend om vanaf het begin aanwezig te zijn in het buitenland om relaties met grote fondsen en banken uit te kunnen bouwen. Chaim, verantwoordelijk voor de marketing en partnerships, werkt vanuit São Paolo, Maxim, het technische brein achter het platform, werkt vanuit het hoofdkwartier in Antwerpen en Thomas zijn uitvalbasis is New York.

Lees ook: Antwerpse start-up Credix bouwt aan wereldwijd kredietplatform

“We presenteren onszelf als een globaal bedrijf, met een vestiging in New York en Sao Paolo zetten we onze globale visie kracht bij”, vertelt Thomas. “We werken samen met grote traditionele fondsen die graag hun zaken in persoon doen, want het gaat natuurlijk om veel geld. Denk maar aan transacties van 5, 10 of zelfs 100 miljoen euro. Op die manier is het ook makkelijker om langetermijnrelaties op te bouwen.”

Chaim Finizola, Thomas Bohner en Maxim Piessen.
Chaim Finizola, Thomas Bohner en Maxim Piessen. Foto: rr

Hoe verliep de beslissing over wie er van jullie drie naar New York zou verhuizen?

“Toen ik de kans kreeg om voor Credix naar New York te verhuizen, heb ik niet lang getwijfeld. Aan de ene kant was het een logische stap om vanuit mijn rol als CEO de relatie met de banken en fondsen te onderhouden. Maar ook op persoonlijk vlak had ik al een band met New York. In mijn vorige jobs reisde ik ook veel rond en kwam ik al snel terecht in New York. Ik besefte toen dat het een geweldige en fascinerende stad is om als twintiger te spenderen omdat je een mooi evenwicht hebt tussen business, cultuur en kunst. Ik geloof ook dat de financiële wereld, waar wij met Credix middenin zitten, vooral boomt in steden zoals Londen, Hong Kong, Singapore en dus New York. In 2024 heb ik Antwerpen achtergelaten voor New York.”

Wat vond uw omgeving van de verhuis van Antwerpen naar New York?

“Ik kon op veel steun rekenen. Mijn familie en vrienden wisten dat ik veel tijd en werk steek in Credix en zij weten ook dat je als ondernemer je bedrijf vaak op de eerste plaats moet zetten. Ik kon dus rekenen op veel steun en begrip. Mijn partner is ook mee naar hier verhuisd dus dat verliep ook allemaal vlot. Mijn vrienden en familie zijn blij dat ze nu een excuus hebben om eens naar New York te reizen”. (lacht)

Lees ook: Freddy (63) baat twee horecazaken uit en verdeelt Belgisch bier in Thailand: “Ik liep verloren in België”

U bent nu ruim een jaar in New York. Hoe hebt u dat afgelopen jaar ervaren in die stad en hoe ziet de toekomst eruit? 

“Zowel op persoonlijk als professioneel ben ik hier heel graag. New York heeft een speciale plaats in mijn hart ingenomen en het begint steeds meer als een echte thuis aan te voelen. Voor het werk reis ik nog vaak naar België, Brazilië, Mexico en Colombia, en ik vind het geruststellend en fijn dat ik weet dat ik kan terugkeren naar mijn thuis in New York … We hebben zelf enkele partnerships gesloten met grotere financiële instellingen en daar ben ik nu intensief mee bezig. In New York hebben we ook enkele mensen aangenomen. Dat is dan ook het voordeel van dat globale karakter van Credix. We trekken nieuw talent en nieuwe kapitalen aan in verschillende landen en leren enorm veel van elkaar. Ik sta ook in direct contact met mensen die we hier hebben aangenomen. Het is ook zeker de bedoeling om verder te groeien in deze stad.”

 

Foto: Jelle Jansegers

Wat is het verschil tussen ondernemen in België en de Verenigde Staten? 

“Er zijn verschillen, maar dat is niet de reden waarom ik ben verhuisd. Het is wel de reden waarom ik hier zo graag ben. Ik moet wel een kanttekening maken: je kunt het ondernemerschap in Amerika niet veralgemenen. In steden zoals Los Angeles, Chicago en New York leeft het ondernemerschap veel meer dan in een stad als pakweg Alabama. New York verschilt van België in bijvoorbeeld de infrastructuur, de steun en het kapitaal die beschikbaar zijn voor ondernemers. Er wordt ook anders mee omgegaan: in België wordt het ondernemerschap niet altijd ondersteund op politiek vlak bijvoorbeeld, al is het wel beter dan pakweg tien jaar geleden. Er heerst ook een andere sfeer: mensen komen naar New York om het te maken, alles draait om ambitie en succes.”

Lees ook: Steenkapper geeft zaak in Rijkevorsel op en start met kasteelhotel in Aquitanië: “Ik wilde dit doen voor mijn vijftigste”

Zorgt die ambitie en dat succes niet voor een extra druk?

“Er heerst inderdaad wel een prestatiedruk, maar ik ervaar dat als een gezonde druk. Die ambities en sfeer scheppen bepaalde verwachtingen, maar ik ervaar dat niet als iets negatiefs. Ik haal daar als ondernemer net veel energie, moed en steun uit.”

 

Foto: Jelle Jansegers

Hoe bent u als ondernemer begonnen? Wat is het in ondernemen dat u zo aanspreekt? 

“Ik ben altijd al ondernemend geweest. Tijdens mijn studies op het middelbaar organiseerde ik kleine evenementen zoals Phoenix-festival. Ik studeerde dan economie en hielp studentenverenigingen die zich bezighielden met ondernemerschap. Vanuit dat ondernemende ontdekte ik een passie voor de financiële wereld, ik vind het interessant en fascinerend hoe betalingsystemen en de hele economie in elkaar zitten. Ik wou daar graag mijn job van maken. Wat ik zo fijn vind aan ondernemen is dat creatieve aspect: je start met een idee en dat wordt een product, een product wordt uiteindelijk een visie. Men zegt wel eens dat je bedrijf je baby is en dat is ook wel zo: een bedrijf groeit en je geeft het mee vorm. Als ondernemer kun je, naar mijn mening, ook impact hebben op een samenleving en dat aspect van ondernemerschap trekt mij ontzettend aan.”

Credix is ‘nog maar’ twee jaar oud en prijkt al op een prestigieuze lijst van Forbes. Hoe hebt u dat ervaren?

“Ik heb door Credix het geluk dat ik met talent van over de hele wereld kan werken. Ons team is dan ook heel divers: mensen die al veertig jaar ervaring hebben, mensen die nog maar net van de schoolbanken komen. Dat maakt dat we nog steeds veel bijleren van elkaar. Dat vind ik dan ook het mooie, om als CEO te zien dat Credix ook een deel uitmaakt van het verhaal van onze werknemers. Het is ontzettend fascinerend hoe zij met veel enthousiasme hun schouders mee onder het bedrijf zetten en het mee laten groeien.”