Dorsa Mohadjerin gaat met haar business/customer approach in tegen het gebruikelijke proces dat opkomende merken gewoonlijk doorlopen. Om merkbekendheid te stimuleren opteren deze merken op vlak van distributie vaak voor multibrand stores en/of de online wereld om zo hun collecties onder het bredere publiek te krijgen. Maar in tijden van Covid-19 is het voor jonge, opkomende merken niet meer zo vanzelfsprekend om een plaatsje in de winkelrekken te bemachtigen en zo vindbaar te zijn voor hun cliënteel. De financiële onzekerheid van deze periode laat retailers vaak teruggrijpen naar vertrouwde merken waarbij ze geen sprong in het diepe moeten nemen.
Daarom nam Dorsa Mohadjerin de gewaagde maar unieke beslissing om haar handelspand in te zetten voor meerdere activiteiten. Zo combineert een atelier, flagshipstore en een workspace in haar handelspand. Hierdoor kan ze haar klantenbestand uitbreiden. “In deze Covid-19 tijden gaan retailers minder snel nieuwe, opkomende merken in hun gamma opnemen. De flagship store en showroom is voor mij daarom een belangrijke aanvulling op de online verkoop om zo lokaal en rechtstreeks mijn klantenbasis uit te breiden. Daarnaast komt het ook heel goed uit om de opportuniteit van een workspace te hebben voor mijn hoofdactiviteit als consultant, gezien home-office nog steeds de norm is”, vertelt Dorsa Mohadjerin.
“Het atelier is toegankelijk voor iedereen die de collecties wil komen ontdekken, de intentie tot aankoop heeft of gewoon even een kijkje wil komen nemen.”
Dorsa Mohadjerin
Met haar collecties van Atelier Minimalist wil de onderneemster vindbaar en toegankelijk zijn voor een breed publiek. “Net om die redenen kies ik voor de rechtstreekse, persoonlijke approach met het atelier als aanvulling op de online positionering met mijn webshop. Zo kan ik zowel mijn huidige als toekomstige klanten bereiken. Het atelier is toegankelijk voor iedereen die de collecties wil komen ontdekken, de intentie tot aankoop heeft of gewoon even een kijkje wil komen nemen”, zegt ze.
Aanvankelijk had Dorsa Mohadjerin een atelier in het centrum van Antwerpen maar dat ruilde ze in voor een in Edegem. “Ik merkte dat ik er weinig ging omdat het te ver van huis was en daarnaast ook niet geschikt om mijn klanten op de gewenste manier te ontvangen”, vertelt ze. “Toen ik het nieuwe pand in Edegem vond, was ik erg enthousiast. Het is een handelspand op gelijkvloers met veel lichtinval en een uitzicht op de natuur. Ideaal dus om mijn klanten op een fijne, persoonlijke manier te kunnen ontvangen.”
Artistiek aspect
Bij Dorsa Mohadjerin zit naast het artistieke aspect ook het zelfstandig ondernemen in het bloed. “Ik ben opgegroeid in een gezin van Perzische origine en kwam naar België zonder enige kennis van de taal of cultuur. Ondanks de uitdagingen die we als gezin doorstonden, is ons talent en interesse voor kunst prominent aanwezig gebleven.” Zo bracht Dorsa haar dagen als kind door in het goudsmitatelier van haar vader, de donkere fotografiekamer van haar zus of zat ze mee achter de schildersezel van haar moeder.
In haar latere jaren streefde ze zelf haar passie voor kunst na, meer specifiek in de mode- en textielsector, aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Recent heeft ze ook zelf haar schilderpenseel weer boven gehaald om zo elementen uit haar eigen schilderijen te implementeren in de kledingstukken van Atelier Minimalist.
Naar de toekomst toe wil Mohadjerin haar atelier ook openstellen voor andere Belgische, opkomende merken. Op deze manier biedt zij hen een helpende hand en deelt ze de opportuniteit die zij ontdekte in de huidige markt.