jhs_20170504_493162_DSCF1447 Fotoreportage: 493162 tankopslag Repo antwerpse haven Rechteroever., Sea-tank Terminal, Straat: xxx Gemeente: Antwerpen

Doorbraak in dossier IJzeren Rijn?

 

 

De ministers Weyts, Vlaams minister van mobiliteit en zijn Duitse ambtsgenoot Hendrik Wüst uit Noordrijn-Westfalen willen het al jarenlang aanslepende dossier van de Ijzeren Rijn nieuw leven inblazen.

De Ijzeren Rijn was ooit een verbinding per goederenspoor vanuit de Antwerpse haven naar het Duitse hinterland. Vlaanderen is al jarenlang vragende partij om het tracé weer in gebruik te nemen. Maar het dossier zit muurvast, o.m. omdat Nederland dwarsligt.

Weyts en Wüst hebben vandaag overleg gepleegd in het Havenhuis. De Ijzeren Rijn wordt voortaan het ‘3X-tracé’ genoemd. Dat wordt een ‘derde weg’ die een  aantal van de bezwaren tegen het oude historische tracé zou wegnemen. 

‘Derde weg betekent een grote besparing’

Uit een kosten-batenanalyse van verschillende tracés bleek dat die zogenaamde derde weg dezelfde baten oplevert als de historische IJzeren Rijn, maar dat tegen de helft van de kosten, namelijk 770 miljoen euro. Dat schrijft De Tijd vandaag. Bovendien scharen zowel de belangrijke deelstaat Noordrijn-Westfalen als de Duitse regering zich achter dat tracé. In Den Haag was het enthousiasme minder groot. Weyts en Wüst gaan nu alles op alles zetten om Nederland te overtuigen mee te stappen in het dossier. Daarvoor moet dat naar het niveau van de nationale regeringen worden getild.

In het Havenhuis lanceerden de ministers een oproep om een ‘drielandenwerkgroep’ op te richten rond de IJzeren Rijn. Op die manier hopen ze de steun van Nederland te krijgen.  

Ook vanuit de Duitse industrie wordt druk op Nederland gezet. Als de bevoorrading vanuit België en Nederland achterblijft, zullen Duitse bedrijven niet aarzelen om meer samen te werken met de havens van Hamburg en Bremen, is te horen in diplomatieke kringen.