Begin over AI, en Nick Haverals kan zijn enthousiasme nauwelijks bedwingen. Vijf jaar geleden richtte hij samen met Rik Van Kerckhoven het digital agency Purple Panda op. Daarmee focusten ze aanvankelijk op het bouwen van websites, maar al snel kwamen daar ook performance marketing en digitale strategie bij.
En toen begon kunstmatige intelligentie de bedrijfswereld te veroveren. Van Kerckhoven en Haverals zagen meteen het potentieel en begonnen volop te experimenteren met de nieuwe technologie. “We hebben de laatste jaren veel trends zien passeren – van crypto tot voice en AR – maar nooit het gevoel gehad: ‘dit is de next big thing’. AI is anders. AI gaat de wereld veranderen”, zegt Rik Van Kerckhoven.
In een mum van tijd lieten de jonge ondernemers verschillende tools als InstaNovel, TwitterGPT en getChunky los op de wereld. Waar InstaNovel één zin omvormt in een volledig boekje met hoofdstukken en afbeeldingen, genereert de Chrome-extensie TwitterGPT een waaier aan mogelijke antwoorden op een tweet.
De selfservicetool getChunky creëert dan weer supersnel een chatbot voor je website. Het succes van deze tools leidde al snel tot de oprichting van hun nieuwste avontuur: BlackBear. Met deze nieuwe AI Development Studio willen de oprichters zowel bouwen aan hun eigen producten als die van klanten. “Het uiteindelijke doel? Bedrijven helpen groeien”, klinkt het bij de Antwerpse onderneming die dit jaar zijn vijfjarig bestaan viert.
BlackBear zal daarvoor twee aspecten combineren: agency/consultancy en launchpad. Het eerste luik begeleidt bedrijven bij het implementeren van artificiële intelligentie om hun productiviteit te boosten en problemen aan te pakken.
Het tweede luik staat dan weer in voor het ontwikkelen van eigen AI-based bedrijven. “Onze succesformule? We hebben een achtergrond in zowel tech, business als marketing en weten al die skills op de juiste manier in te zetten. Dat maakt ons én onze klanten sterker”, aldus de mannen van Purple Panda.