Dieter Penninckx van de Antwerpse kledinggroep FNG is door de redactie van de financiële krant De Tijd uitgeroepen tot “de ondernemer met de meeste durf van dit moment.” Penninckx kwam op de cover van het magazine De Tijd 50 dat de krant dit weekeind uitgaf. Daarin werden portretten geschetst van de 50 meest durvende ondernemers in Vlaanderen.
De FNG Group is hooguit tien jaar geleden als modehuis opgezet door drie enthousiastelingen die hun bedrijf uitgebouwd hebben tot een gerespecteerde onderneming met vandaag een omzet van liefst 135 miljoen euro. Dieter Penninckx, Manu Bracke en Anja Maes hebben in dit opzicht merkwaardige resultaten neergezet. De groep stelt vandaag immers meer dan 900 mensen tewerk. Het management besliste enkele tijd terug echter wel om de hoofdzetel van de groep te verplaatsen van Wilrijk naar Mechelen. In de buurt van het nieuwe station, in de omgeving van Sanoma Media wordt een nieuw gebouw opgetrokken
De FNG Group is bij het grote publiek vooral bekend voor modeconcepten als Fred & Ginger, Van Hassels, CKS, Baker Bridge, Claudia Sträter en Expresso. FNG, dat recent het Nederlands damesmerk Expresso opnam in de groep, wil als Beneluxspeler verder doorgroeien in Europa en daarbuiten. De groep heeft een 130-tal eigen winkels, een 30-tal shop-in-shop corners en meer dan 1500 multibrandstores die de FNG collecties verdelen.
Via de uitgifte van 500.000 nieuwe aandelen tegen 20 euro per aandeel versterkte FNG onlangs haar kapitaal met 10 miljoen euro. Econopolis Private Investments tekende in voor 9 miljoen. Econopolis Private Investments werd opgericht met het oog op het samenbrengen van familiaal kapitaal voor lange termijn investeringen. De marktkapitalisatie van FNG Group bedraagt na deze operatie net geen 110 miljoen euroo.
Econopolis is een vermogensbeheerder die via een vernieuwende aanpak de spaartegoeden en vermogens van klanten tracht klaar te maken voor de nieuwe realiteit na de “Econoshock,” de fundamentele verandering die onze economie, maatschappij en wereld momenteel ondergaat. Binnen Private Investments brengt Econopolis gelijkgezinde investeerders uit haar netwerk samen om te investeren in beloftevolle ondernemingen. Daarbij richt Econopolis zich voornamelijk op het verstrekken van groeikapitaal ter financiering van ambitieuze Belgische middelgrote ondernemingen. Deze investeringsfilosofie kadert binnen de globale beleggingsvisie van Econopolis gericht op het nemen van solide posities op lange termijn met aandacht voor duurzaamheid, een evenwicht tussen risico en rendement en met een directe betrokkenheid.
Ook de volgende jaren ambieert FNG duurzaam te blijven groeien. De ambitie ligt op een omzet van 200 miljoen euro in de komende jaren. Om deze ambities waar te maken, investeert de groep in mensen en middelen. Zo opent FNG jaarlijks een 20-tal winkels, werft het voortdurend nieuwe medewerkers aan en bouwt het een hoofdkantoor te Mechelen.
Dieter Penninckx, managing director van FNG Group NV: “Voor de versterking van het kapitaal werd Econopolis bewust als partner voor FNG gekozen, omdat beiden dezelfde waarden delen. FNG is een waardengedreven organisatie en daarbij past een investeerder die duidelijk kiest voor duurzame groei en ondernemen met een lange termijn visie, perfect. Een sterk groeiverhaal heeft een breed klankbord nodig: FNG heeft naast de 3 oprichters met Emiel Lathouwers, professor Gino Van Ossel (Vlerick) en Eric Verbaere (Verbaere, De Clercq & partners) overigens reeds een sterke board.
“Natuurlijk is het altijd een kwestie van durven”, zegt Dieter Penninckx tot De Tijd. “Je kan misschien wel de weg vinden met een navigatie-app op je iPhone maar in het bedrijf werkt het zo niet. Je mag nog zoveel technologie hebben. Durven alleen is niet genoeg. Ik weet nog dat mijn dochter eens aan ons vroeg ‘wat is ondernemen’? Ze was toen zes of zeven en ze had dat woord zien staan in de krant die thuis open lag. Mijn vrouw heeft daarop geantwoord: ‘iets heel hard willen en dan heel hard over nadenken en daarnaa heel hard werken.’ En daar komt het eigelijk op neer.”