De container terminal operator PSA Antwerpen (PSAA) biedt zijn klanten sinds enkele tijd een extra service aan waarbij containers tot diep in het achterland worden gebracht. Het dienstenpakket wordt in dit opzicht verruimd tot oa. het transport, de behandeling op een achterlandterminal, de douane-afhandeling enz. Volgens managing director Jan Van Mossevelde worden via deze weg al zo’n 60.000 TEU verwerkt. Het concept lijkt aardig aan te slaan. PSAA zal het aantal bestemmingen in de komende maanden nog verhogen.
Het Inland CY (inland container yard) is eind 2009 opgestart met een spoorwegshuttle op Frankrijk. Later kwam daar een verbinding naar Amsterdam bij en na het aantrekken van de spoorverbinding naar Athus werd ook het transport per barge als bijkomende dienstverlening aangeboden. Jan Van Mossevelde onderkent vandaag al 10 verschillende inlandverbindingen en dat worden er volgens hem binnenkort zelfs 15. Op termijn zou PSAA het netwerk zelfs uitbreiden tot 20.
PSAA biedt de behandeling van containers als een palet van verschillende diensten aan. Het gaat om een zogenaamde extended gateconcept “maar het is meer dan dat.” In een gesprek met het blad Portaal van Alfaport Antwerpen en Cepa stelt Van Mossevelde dat PSAA ervoor geopteerd heeft om niet te investeren in inlandterminals. “De middelen zijn immers schaars en ik investeer liever in Antwerpen. Bovendien zijn er voldoende aanbieders op de markt om dat achterlandverhaal op een performante manier aan te bieden.”
Van Mossevelde positioneert PSAA binnen de groep PSA als de tweede belangrijkste haven in de portefeuille van de Singaporese groep. die momenteel actief is in 30 landen. Wereldwijd verwerkt de groep 60 miljoen TEU waarvan 8,6 miljoen in vijf containerterminals in Antwerpen.
Van Mossevelde onderkent de diepgang en de landinwaartse ligging van de Antwerpse haven als een troef waarvan het belang moeilijk kan ontkend worden. Een tweede sterk punt is de productiviteit van Antwerpen. Bij de behandeling van megaschepen haalt de Scheldehaven een productiviteit van 150 containers per uur waardoor de port stay van het schip tot een minimum beperkt wordt.
Zorgen maakt Van Mossevelde zich dan wél om de mobiliteit in en rond Antwerpen. Aangezien we zo dicht tegen het hinterland aanzitten is een vlotte doorstroming cruciaal. “Onze modal split kan beter: qua binnenvaart zitten we goed maar op het vlak van spoorwegen hebben we nog een heel traject te gaan. En wat het wegvervoer betreft: als ik ’s morgens de files hoor denk ik dat het dringend tijd wordt om alternatieven of creatieve oplossingen te vinden.”