Dialoogmarketingbe Peter Devos en Sven Vandevenne

dialoogmarketing.be, het natuurlijk middel tegen spam

Spam is niet meer wat het geweest is. Ja, onze mailboxes zitten nog steeds vol met commerciële boodschappen, maar gelukkig zijn de Telenets en Hotmails van deze wereld beter geworden in het tegenhouden van e-mails van verdachte Nigeriaanse oorsprong. Vandaag beschouwen mensen alle e-mails die niet relevant zijn als ‘spam’. M.a.w. het is niet ‘de juiste boodschap op het juiste moment’.

De Gentse startup WYZ wil daar iets aan doen en lanceerde onlangs dialoogmarketing.be, een kennisplatform voor marketeers en bedrijfsleiders die aanvoelen dat persoonlijke relevante communicatie essentieel is in het opbouwen van een relatie met de klant.

Peter Devos, project manager bij WYZ en al jaren voorstander van meer gepersonaliseerde communicatie, verwoordt het zo: “Traditionele e-mail marketing is eenwegscommunicatie: een bedrijf heeft een boodschap en wil die zo breed mogelijk uitzetten. Het digitale equivalent van schreeuwen, zeg maar. Dialoogmarketing zorgt ervoor dat de ontvanger van je boodschap zijn of haar voorkeuren of wensen kenbaar kan maken. Door te luisteren naar de klant leer je deze persoon beter kennen en kan je je communicatie daarop afstemmen. De klant moet daarbij wel steeds aan het roer blijven en moet in staat zijn op elk moment voorkeuren te wijzigen of zich uit te schrijven.”

“Dialoogmarketing is nog te weinig gekend in België”, zegt Sven Vandevenne, developer bij WYZ. “Maar het kan een echte win-win situatie zijn: bedrijven die hun klanten écht kennen, kunnen beter inspelen op huidige en toekomstige noden. Klanten ontvangen dan weer relevantere communicatie en grijpen uit pure frustratie minder vlug naar de uitschrijflink. Je kan stellen dat dialoogmarketing het natuurlijk middel tegen spam is.”

Op dialoogmarketing.be kom je onder meer te weten hoe je een perfecte subject line schrijft en hoe de ideale e-mail nieuwsbrief er kan uitzien. Er wordt aangetoond hoe je je database kan laten groeien en welke CRM tool het best bij je past. Ook verneem je wat marketing automation precies is en wanneer het beste moment is om een e-mail te versturen.