Nog niet zo lang geleden zat het ondernemende tweetal samen achter de schoolbanken in het Stedelijk Lyceum in Linkeroever. De twee aandeelhouders die zich bij hun start-up aansloten, zaten op dezelfde school. Stijn werkt intussen in de haven als ingenieur, Jens koos voor een carrière in marketing.
“Ik zocht naar leuke gadgets voor de hoofdsponsor van Rock Werchter”, zegt Jens. “Tijdens mijn zoektocht viel me op dat zowat alles customizable is tegenwoordig, maar rugzakken nog niet. Ik begon meteen met een klein marktonderzoek. Nu ja, ik zocht het een en ander op in Google. Vrij snel sprak ik Stijn aan over het idee. Hij was meteen enthousiast.”
Klitteband
Gebeten door hun idee van een modulaire rugzak, die je naar eigen smaak kan aanpassen en pimpen, trok het tweetal naar het Mechelse designbedrijf Achilles. “We bogen ons samen over handige en veilige aansluitingen. We kozen voor een combinatie van klitteband rond de rugzak en loops aan de kleinere zakjes. Er zijn ook magneten aanwezig in het design om de modules netjes op hun plaats te houden.”
“Je kan de rugzak steeds aanpassen aan je activiteit en je outfit”, vertelt Jens. “Het is de bedoeling dat je met onze rugzak naar je werk kan vertrekken, maar ook mee kan gaan sporten. Er zijn zes verschillende modules die je kan aanpassen naar wens. Dat maakt dat we momenteel 5 miljoen unieke combinaties aanbieden.”
Circulair product
Met het concept op papier was het enkel nog kwestie van een geschikte producent te vinden. En dat was zoeken. “Eerst namen we een bedrijf in Servië onder de arm, maar ons volume was te beperkt. Nu werken we samen met een bedrijf in Turkije.”
Jens vult aan: “Ook duurzaamheid was voor ons belangrijk. Dat doen we door een circulair product aan te bieden, maar ook in de productie. We proberen vooral metalen te gebruiken in plaats van plastiek. Het polyester dat we gebruiken is 100% gerecycleerd. En uiteraard hoef je niet de volledige rugzak op de afvalhoop te gooien bij slijtage. Je kan module per module vervangen.”
Kickstart
Het Antwerpse bedrijf telt intussen vier mensen. Naast de co-founders wordt het team versterkt door Michael en Nick. De eerste is een IT-knobbel, de tweede waakt over de financiën. Toch is het bedrijf nog niet helemaal opgestart. Momenteel loopt er een kickstarter, een soort van crowdfunding waarbij geïnteresseerden een voorschot betalen op hun aankoop. “De rugzak ontvangen ze dan in september aan huis”, verduidelijkt Stijn.
De verkoop verloopt tot nog toe volledig via een webshop, al dromen beide founders van meer. “We willen echt internationaal gaan”, zegt Stijn. “We hebben al klanten in verschillende Europese landen, en zelfs in de VS. In de toekomst hoop ik dat we ons product kunnen verdelen bij ketens als AS Adventure of Juttu.”
Wie zelf mee op de kar wil springen van Modjl, kan dat doen via de website.