ANTWERPEN – Een paar maanden geleden lanceerde Port of Antwerp de Galgeschoor Plastic Challenge, waarin ze deelnemers opriep tot het bedenken van een haalbare oplossing om de historische vervuiling van het natuurgebied Galgeschoor met plastic pellets aan te pakken. Uit de in totaal 55 inzendingen werden de ideeën van Arcadis, Deme Group en Envisan (Jan De Nul Group) genomineerd.
Jaarlijks organiseert Port of Antwerp een opruimactie van het natuurgebied Galgeschoor. Helaas blijven er nog miljoenen kleine plastic deeltjes achter die niet met de hand kunnen worden opgeruimd. Om dit aan de bron aan te pakken, zette Port of Antwerp twee jaar geleden samen met de hele plasticsector de schouders onder het ‘Operation Clean Sweep’-charter, met als doel ‘Zero Pellet Loss’. De deelnemende bedrijven streven ernaar het verlies van pellets tot het absolute minimum te herleiden.
De drie genomineerde inzendingen zijn allemaal gebaseerd op het principe van stofzuigen en de pellets door middel van zuigkracht willen verwijderen.
Erwin Verstraelen, Chief Digital & Innovation Officer bij Port of Antwerp: “We zijn zeer tevreden met de inzendingen die van hoge kwaliteit zijn en getuigen van het enthousiasme en engagement voor deze wedstrijd. Velen voelen zich aangesproken om de problematiek van de plastic pellets in de haven met een frisse blik te benaderen en mogelijke oplossingen te bedenken. Wat we hier aan het creëren zijn is maatschappelijk relevant en zeer belangrijk voor een blijvend draagvlak: innovation with a purpose.”
De winnaar van deze challenge, die op 19 december wordt bekend gemaakt, krijgt een prijs van 10.000 euro. Port of Antwerp zal aansluitend de winnaar bijstaan om het idee om te zetten in effectieve realisatie.