Denen plannen eerste fossielvrije plasticfabriek in Antwerpse haven

Denen plannen eerste fossielvrije plasticfabriek in Antwerpse haven: “We willen aantonen dat het rendabel kan zijn”

De Deense industriële groep AP Moller, waartoe de containerrederij Maersk behoort, investeert 1,5 miljard euro in een nieuwe plasticfabriek in de Antwerpse haven. De installatie moet draaien op groene methanol en belooft fossielvrije plastics.

“We hopen hiermee een revolutie te ontketenen, te vergelijken met wat Tesla deed voor de elektrische auto.” Jan Secher, voorzitter van Vioneo, legt de lat hoog voor de fabriek die zijn bedrijf wil bouwen in de Antwerpse haven. Vioneo, een nieuw opgericht dochterbedrijf van AP Moller, kondigt de bouw aan van een installatie die jaarlijks 300.000 ton plastics kan produceren op de terreinen van het Vopak Energy Park in de Antwerpse haven.

Vioneo heeft een nieuwe productiemethode ontwikkeld waarmee het op grote schaal polypropyleen en polyethyleen kan produceren met als grondstoffen geïmporteerde groene methanol, uit biomassa en/of waterstof, en CO₂. Dat moet gegarandeerd fossielvrije plastics en een zeer lage stikstofuitstoot opleveren. De fabriek in de Antwerpse haven zou wereldwijd de eerste in haar soort zijn en belooft producten af te leveren die geschikt zijn voor een breed gamma van toepassingen, tot en met medische uitrusting en voeding.

Duurder

“We willen aantonen dat de productie van plastics rendabel kan zijn zonder fossiele grondstoffen”, zegt Jan Secher, voorzitter van Vioneo. “Dit initiatief biedt een grote kans aan Europa om de leiding te nemen in het fossielvrij maken van de chemische en de materialensector.”

Vioneo hoopt aan het begin te staan van een omslag, die een van de twee grote problemen van plastics aanpakt. Bij deze investering verdwijnt het oliegebruik en de CO₂-uitstoot bij de productie van plastics. Plastics staan nu in voor 6 procent van de wereldwijde vraag naar olie. De productie ervan is goed voor 5 procent van de uitstoot van broeikasgassen, een cijfer dat zonder ingrijpen zou kunnen stijgen tot 15 procent tegen 2050.

Het tweede probleem, dat van afval en recyclage van plastics, is er weliswaar niet mee opgelost, geeft het bedrijf toe.

De plastics van Vioneo zullen duurder zijn dan gewone kunststoffen, waarvan de prijs momenteel erg laag ligt. De vraag blijft of klanten bereid zullen zijn die extra premie te betalen. “We hebben daar nu geen antwoord op”, zegt Jan Nielsen, chief investment officer bij AP Moller Holding. “Bedrijven zeggen ons wel dat ze geïnteresseerd zijn. We zullen zien wat daar straks van overblijft. We hebben bewuste klanten en bedrijven nodig om hiervan een succes te maken.”

Vioneo gaat ervan uit dat zijn producten niet gebruikt zullen worden voor het plastic wegwerpzakje in de supermarkt, maar voor meer duurzame toepassingen, zoals het dashboard van een auto. “Dan moeten we in Europa zijn om deze producten te maken. Europa loopt voorop in de strijd om de uitstoot van de chemische industrie te verminderen”, zegt Secher.

Antwerpen boven

Opmerkelijk is dat de twee grootste investeringen in de Antwerpse haven van de jongste tijd telkens installaties zullen zijn die plastics maken. Eerder was er ook al de investering van Ineos met Project One, een ethaankraker die werkt met het bijproduct van de schaliegaswinning in de VS. Volgens Nielsen is het nieuwe project van een totaal andere aard: “We zijn ervan overtuigd dat dit de manier is om de chemische industrie richting klimaatneutraliteit te brengen. De Antwerpse haven, als leidende chemische cluster in Europa, is daar de logische plaats voor. Antwerpen steekt erboven uit.”

Vioneo rekent op Europese regelgeving die een kader schept dat de ontwikkeling van fossielvrije plastics aanmoedigt. In het begin zal het project ook subsidies kunnen gebruiken om op te starten. “De Vlaamse overheid heeft ons al een concreet voorstel gedaan dat goed is onthaald.”

Ook Jacques Vandermeiren, ceo van Port of Antwerp-Bruges, reageert enthousiast. “Deze investering bevestigt dat onze chemische cluster nog altijd tot de beste van de wereld behoort”, zegt hij. “Ze is ook een goed voorbeeld van de overgang naar duurzame groei.”

De finale beslissing over het project valt over een jaar. De fabriek zal 250 mensen tewerkstellen. Vioneo schat de indirecte tewerkstelling op 1.000 personen. Met drie tot vier jaar bouwtijd is de verwachting dat de installatie tegen 2028 klaar zal zijn. Nielsen: “Hopelijk zijn we niet te vroeg met dit project.”