Aan Deense zijde zijn de werkzaamheden gestart met de bouw van de fabriek die de 200 meter lange prefab betonnen tunnelelementen zal produceren. Die zullen worden afgezonken om de vaste verbinding te vormen tussen de Deense regio Lolland Falster en het Duitse Schleswig‐Holstein. Op het hoogtepunt van de werken zal het project 2.000 medewerkers tellen.
Eric Tancré, Managing Director Infra and Dredging bij DEME: “Nu de voormalige inframarine activiteiten van CFE stevig geïntegreerd zijn in onze Infra Activity Line, is dit grootschalige infrastructuurproject een geweldige kans om onze gezamenlijke bagger‐ en infra‐expertise toe te passen en de synergiën van capaciteiten binnen de DEME Group optimaal te benutten. Met de sterke partners van de joint venture streven we naar een succesvolle en veilige uitvoering van de langste afgezonken tunnel ter wereld.”
Deze nieuwe infrastructuur, een van de meest ambitieuze projecten in Europa, zal de reis tussen de Duitse en Deense kust verkorten tot slechts 7 minuten met de trein en 10 minuten met de auto. Nu is dat nog een uur met de veerboot of een omweg van 160 km met de auto.
De oplevering is gepland voor medio 2029.