Er zijn weinig persconferenties die beginnen met een vierkoppig koor dat in het Nederlands en het Frans de Brabançonne zingt. Maar als prinses Astrid langskomt, haalt DEME graag de plechtige middelen boven. De prinses kwam in de haven van Zeebrugge kijken naar de nieuwste aanwinst van DEME: de Yellowstone, de grootste steenstorter ter wereld. Het schip kan tot 37.000 ton rotsen in zijn ruim laden.
“Met de Yellowstone leggen we stenen op de zeebodem”, zegt Jan Gabriel, hoofd van de nieuwbouw- en ombouwactiviteiten bij DEME. “Dat is belangrijk om elektriciteitskabels en gas- en olieleidingen op de zeebodem mee te beschermen tegen schade. Maar de meest gebruikte toepassing is de bescherming van de windmolenparken op zee. Dat zit zo: er is veel stroming rond de stalen palen van de windturbines in de zeebodem. Dat kan leiden tot slijtage aan de voet van de paal en dus ook van de turbine. Om dat tegen te houden, beschermen we de paal met een steenlaag. De stenen worden door middel van een valpijp – dat is een soort buis – in de zeebodem gebracht.”
Eerste opdracht in VS
Yellowstone begint over enkele weken al aan zijn eerste opdracht, die enkele jaren in beslag zal nemen. “De Yellowstone wordt eerst ingezet voor de bescherming van de windturbines in het windmolenpark op zee Coastal Virginia Offshore Wind, vlak bij de staat Virginia in de Verenigde Staten”, zegt Jan Gabriel. “We gaan al die funderingen beschermen tegen erosie. De stenen waarmee we dat gaan doen, halen we uit steengroeves in Halifax in Canada. Doordat de Yellowstone 37.000 ton rotsen in zijn ruim kan laden, besparen we veel af- en aanvaarten. We kunnen dubbel zoveel stenen meenemen als met ons ander grote rotsinstallatieschip, de Flintstone.”
“We besparen veel af- en aanvaarten omdat we dubbel zoveel stenen kunnen meenemen als met ons ander grote rotsinstallatieschip, de Flintstone”
Jan Gabriel
De Yellowstone is trouwens geen nieuw schip. Het is al twaalf jaar oud. “Het oorspronkelijke schip vervoerde grondstoffen en is gebouwd in Zuid-Korea”, zegt Jan Gabriel. “We hebben het gekocht en in Singapore helemaal laten strippen. De oorspronkelijke machinekamer is bijvoorbeeld weggehaald en we hebben er vier nieuwe motoren en vijf schroeven in gezet. Het is dus een bestaand schip dat weer nieuw is, en weer 25 à 30 jaar kan meegaan. Door van een bestaand schip te vertrekken, hebben we vele tonnen staal hergebruikt en beschermen we dus het milieu.”
Windmolenparken op zee
DEME is eigendom van de Antwerpse investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren. “We hebben in dit schip geïnvesteerd omdat er een enorme toename is van het aantal windmolenparken op zee”, zegt Piet Dejonghe, co-CEO van Ackermans & van Haaren. “In België en Nederland zijn die er allang. Maar nu beginnen ook grote landen zoals de Verenigde Staten, Frankrijk en Spanje daarin te investeren, omdat ze de omschakeling maken naar groene energie. Met de Yellowstone spelen we op die sterk groeiende vraag in.”
Groene methanol
De naam Yellowstone is gekozen door de personeelsleden van DEME en verwijst naar het gelijknamige nationale park in de Verenigde Staten. Het schip heeft zoals altijd bij DEME een groene kleur en is ook klaargemaakt om op een groene brandstof te varen. “De Yellowstone is het eerste schip in onze vloot dat wordt klaargemaakt om op groene methanol te varen”, zegt Luc Vandenbulcke, CEO van DEME.
Bij de verbranding van methanol worden veel minder broeikasgassen uitgestoten. Voor de productie van methanol zijn CO₂ en waterstof nodig. “Maar om het echt groen te houden, hebben we biogene CO₂ nodig (CO₂ uit plantaardige bronnen, red.) en die is nog niet voldoende voorhanden. Methanol is ook nog heel duur. Maar als de technologie in de komende jaren doorbreekt, is de Yellowstone ons eerste schip dat voor negentig procent op groene methanol zal kunnen varen.”