Chocolatier DelRey uit Antwerpen zag zijn export naar Japan verleden jaar met 6% stijgen. Ondanks de crisis. “Vandaag exporteren we liefst 15% van onze omzet naar onze drie shops in het Land van de Rijzende Zon”, zegt Anne Seutin van het bedrijf.
DelRey heeft een uitstekende naam onder de Belgische chocolatiers. Het bedrijf doet het onderhand uitstekend en groeit internationaal verder door. Op de eigen Belgische markt onderkennen Anne Seutin en Bernard Proot ongetwijfeld de invloed van de crisis. “Er worden minder relatiegeschenken besteld en de eigenlijke orders zijn kleiner.”
DelRey investeerde evenwel ook in de vernieuwing van het eigen degustatiesalon in Antwerpen. Een en ander heeft kennelijk gewerkt want het cliënteel is gegroeid. “We hebben dat in 1995 ook al eens gedaan”, zegt Ann Seutin. “Toen de crisis om zich heen greep hebben we eveneens vernieuwd en op die manier konden we de te vrezen neergang tegengaan. Dat lijkt nu ook weer te werken.” In het degustatiesalon komen nogal wat trouwe klanten, voorbijgangers en toeristen de fijne patisserie, de koekjes, de ijstaarten en de chocoladecreaties van DelRey proeven. Het salon zit doorgaans helemaal vol.
Omdat ook de motor van de export blijft draaien zitten de cijferresultaten echter onverminderd goed. De Japanners zijn nog altijd gek op de pralines en de chocolade van DelRey. “We hebben ondertussen trouwens ook een andere partner in Japan. Die pakt de dingen heel wat zakelijker aan. We mogen ook in dat opzicht nog groei verwachten. Bovendien zijn er plannen om vanuit Japan ook China aan te pakken.”
Tijdens de recente Nacht van de KMO in Antwerpen kreeg DelRey overigens uit handen van organisator Freddy Michiels de trofee van het meest belovende exportbedrijf toegekend.
DelRey tekende verleden jaar voor een omzet van zo’n 2 miljoen euro.
Het bedrijf stelt 24 mensen tewerk.