ANTWERPEN/RUMST – Na de eerste stappen in elektromobiliteit met partners, focust Q8 zich vanaf nu verder op elektrisch rijden. Met een uitgebreid laadnetwerk op de eigen tankstations, maar ook bij mensen thuis, op parkings van retailpartners zoals Delhaize en andere bedrijven en op mobiliteitshubs bij steden en gemeenten. Zo krijgt de Delhaize van Rumst-Reet de eerste laadpalen en gaat chemiereus BASF in zee met Q8.
Eind 2017 zette Q8 zijn eerste stappen in de e-mobiliteit met snelladers van EDF Luminus op zijn stations. Begin vorig jaar kwamen hier de allereerste ultrasnelladers langs de Belgische autostrade bij, in samenwerking met Ionity. Nu gaat Q8 nog een stap verder met de uitbouw van een eigen laadnetwerk van onder meer snelladers waarmee je je wagen in amper 20 minuten volledig kan opladen. Op dit moment zijn er 20 Q8 easy stations in ons land ingericht met een laadpaal waar telkens twee auto’s simultaan kunnen laden.
“We kijken er zeker naar om dit aantal nog uit te breiden”, aldus Sven Dochez, Director Sustainable Fuels bij Q8. “Het komende jaar plannen we nog snelle laadpalen op onze stations, binnen 5 jaar willen we alle relevante stations uitrusten met laders. Want we willen consumenten steeds meer keuze bieden in de brandstof die ze gebruiken om zich te verplaatsen.”
Laadparkings en mobipunten
Ook de parkings van retailpartners zoals Delhaize zullen uitgerust worden met Q8 laadpalen. “De Delhaize van Rumst-Reet komt hierbij als eerste aan de beurt. Het komende jaar willen we zo 19 parkings uitrusten”, aldus Sven Dochez.
Verder mikt Q8 met zijn elektrisch netwerk ook op bedrijven. Chemiereus BASF, die enorm inzet op het elektrificeren van wagens, heeft hier bijvoorbeeld al op ingetekend. “Hier zullen we dit jaar nog laadpalen plaatsen op de parkings van hun gebouwen én bij hun medewerkers thuis. Zij krijgen ook een Q8 electric kaart om te kunnen laden onderweg.”
Tegen eind dit jaar wil Q8 nog 10 andere bedrijven op deze manier elektromobiliteit aanbieden. “We kijken ook naar het aanleggen van laadpleinen aan luchthavens, treinstations, Park&Ride-parkings, pretparken, enzovoort. Ook laadpalen op mobipunten, knooppunten in steden en gemeenten waar je makkelijk kan overstappen op verschillende vervoersmiddelen, is een piste die we onderzoeken”, besluit Sven Dochez.