Walter Nauwelaerts Walter Nauwelaerts is al tientallen jaren klant bij Delhaize in Hoboken, maar hij is niet meer tevreden. Foto: Dirk Kerstens

Delhaize Hoboken: vijf klachten over pesten op het werk, ontevreden klanten en vervallen producten in de rekken

Vijf werknemers van Delhaize in Hoboken hebben een klacht neergelegd tegen de uitbaatster van de winkel, wegens pesten op het werk. Sinds de nieuwe uitbaatster de zaak in juni van dit jaar heeft overgenomen, hebben volgens de socialistische vakbond al minstens tien werknemers hun ontslagbrief getekend. Intussen heeft het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen FAVV inbreuken in de winkel vastgesteld.

In augustus publiceerde Gazet van Antwerpen in een weekendeditie verhalen van drie werknemers van Delhaize in Hoboken, die getuigden over een giftige werksfeer. Volgens verschillende getuigen heeft de uitbaatster van de winkel toen de kranten van Gazet van Antwerpen uit de rekken laten halen. Daarmee zou ze hebben willen vermijden dat klanten de verhalen over haar winkel konden lezen. Sindsdien blijven werknemers onze redactie contacteren, omdat de wantoestanden volgens hen blijven aanhouden.

“Sinds juni hebben al tien vaste werknemers hun ontslagbrief getekend, omdat ze de pesterijen en het toxische leiderschap beu zijn”

Dirk Van den Berg

“Sinds juni hebben al tien vaste werknemers van Delhaize in Hoboken hun ontslagbrief getekend”, zegt Dirk Van den Berg, secretaris van de socialistische vakbond ABVV. “Vijf van hen waren minstens dertig jaar in dienst. Die mensen hebben hun ontslag in onderling overleg getekend, en hebben een veel lagere ontslagvergoeding gekregen dan waar ze wettelijk recht op hebben. Die mensen hebben dat gedaan, omdat ze de pesterijen en het toxische leiderschap beu zijn. Inmiddels hebben vijf mensen die er nog wel aan de slag zijn, bij Attentia (een organisatie die onder meer gespecialiseerd is in psychosociaal welzijn op het werk, red.) een klacht ingediend tegen de uitbaatster wegens pesten op het werk.”

Dirk Van den Berg, secretaris van de socialistische vakbond ABVV. Foto: rr

Teamleider of schoonmaakster?

Maar wat is dat eigenlijk, pesten op het werk? “Ik ben volgens mijn contract teamleider fruit en groenten, maar in de praktijk moet ik de hele werkdag kuisen”, zegt een werkneemster, die ziek thuis zit en voorlopig niet met haar naam in de krant wil. “Vanaf zes uur ’s ochtends moet ik de parkings schoonvegen en de bladeren verwijderen. Ik moet ook de koelkast- en diepvriesafdelingen reinigen. Tijdens een van mijn poetsbeurten ben ik gevallen. Daar heb ik een verstuikte enkel en kwetsuren aan mijn schouder aan overgehouden. Mijn arts heeft dat vastgesteld. Maar de uitbaatster gelooft mijn verhaal niet. Ze zegt dat ik maar doe alsof en dat ze me om een dwingende reden wil ontslaan.”

“We mogen niet praten met de klanten en tijdens het werk ook niets tegen elkaar zeggen. Ik wil gewoon weg van deze winkel”

Werkneemster Delhaize Hoboken

Een andere werkneemster zegt dat zij en haar collega’s voortdurend geïntimideerd worden door de uitbaatster. “We mogen niet praten met de klanten en tijdens het werk ook niets tegen elkaar zeggen”, zegt ze. “Als onze bazin ziet dat we toch iets zeggen en ze de indruk heeft dat het over haar zou kunnen gaan, staat ze meteen achter onze rug om ons daarop aan te spreken. Ik heb zelf deze maandag ook mijn ontslagbrief getekend. Ik werd door de uitbaatster valselijk zelf beschuldigd van pestgedrag op het werk. Ik was daar boos over en heb haar op een deftige manier duidelijk gemaakt dat ik nooit iemand pest. Ze verdroeg die tegenspraak niet en stuurde me een aangetekende brief, waarin ze me ‘grensoverschrijdend gedrag’ aanwreef. Ik ben de valselijke beschuldigingen beu en heb dus mijn ontslagbrief getekend. Ik krijg een veel lagere premie dan waar ik recht op heb. Maar ik wil gewoon weg van deze winkel.”

Ontevreden klanten

Volgens de personeelsleden die we hebben gesproken, zijn er door de wantoestanden steeds minder klanten bij Delhaize in Hoboken. “Ik kom daar al tientallen jaren, en ben ook niet meer tevreden”, zegt klant Walter Nauwelaerts. “Vroeger kon ik eens een kort babbeltje slaan met het personeel, maar dat mag nu niet meer. Er is nu ook een gebrek aan personeel. Daardoor ligt het brood soms te laat in de rekken. Deze week dinsdag was er geen kalfsvlees en was de toog van de beenhouwerij om 9 uur ’s ochtends halfleeg. Vorige week was er geen toiletpapier van een goedkoper merk meer. Door al die tekorten ga ik steeds meer naar andere supermarkten.”

Klant Walter Nauwelaerts op een foto die op 7 november is gemaakt. De affiche kondigt een evenement in juli aan, maar hangt er nog steeds. Foto: Dirk Kerstens

“Vroeger kon ik eens een kort babbeltje slaan met het personeel, maar dat mag nu niet meer. Er zijn ook veel tekorten in de rekken”

Walter Nauwelaerts

Intussen heeft ook het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) tekortkomingen in de Delhaize in Hoboken vastgesteld. “We hebben begin oktober in die winkel een controle uitgevoerd na een klacht die bij ons is binnengekomen”, zegt Hélène Bonte, woordvoerder van het FAVV. “Tijdens die controle werden er producten aangetroffen waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum was overschreden. Er werden ook tekortkomingen in verband met de bewaarmethoden vastgesteld. Het gaat dan onder meer over beschadigde verpakkingen. We hebben de winkel een waarschuwing gegeven en gaan er opnieuw naartoe voor een nieuwe controle, om te zien of alle tekortkomingen zijn aangepakt.”

Actieplan voor personeel

Delhaize werd in augustus van dit jaar door deze krant ingelicht over de vele verhalen van ontevreden personeelsleden. “Na het artikel dat in augustus is verschenen, hebben we de uitbaters van de Delhaize-winkel in Hoboken uitgenodigd op ons kantoor om over de situatie te praten”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. “Wij hebben hen gevraagd om een actieplan op te stellen voor hun personeel en dat later dit jaar aan ons voor te stellen. Er zijn bijsturingen nodig. De zaken die nu worden aangekaart, mogen in de toekomst niet meer voorkomen. De uitbaters hebben ons beloofd dat ze ermee bezig zijn.”

“Nu is het aantal klachten over de winkel bijna tot nul herleid. Daaruit leiden we af dat ons gesprek met de uitbaters zijn vruchten heeft afgeworpen”

Roel Dekelver

Wat zegt Delhaize over de klachten van klanten zoals Walter Nauwelaerts? “Na de overdracht van Delhaize aan de zelfstandige uitbaters moesten we inderdaad vaststellen dat er duidelijk meer klachten binnenkwamen over de winkel in Hoboken dan over onze andere winkels”, zegt Roel Dekelver. “Maar nu is het aantal klachten over de winkel bijna tot nul herleid. Daaruit leiden we af dat ons gesprek met de uitbaters zijn vruchten heeft afgeworpen.”

En de controle van het voedselagentschap? “Er lagen inderdaad enkele producten in de winkel waarvan de houdbaarheidsdatum was overschreden”, zegt Roel Dekelver. “Het gaat hier wel maar over enkele producten op een totaal van pakweg tweehonderdduizend artikelen die in de winkel liggen. Dat is dus heel beperkt, maar we blijven dit uiteraard opvolgen.”