Het zijn moeilijke tijden bij de drukkerij Deckers-Snoeck in Zwijndrecht. De veroordeling van de softwarepolitie door het Brusselse Hof van Beroep wordt er meegenomen als een vorm van eerherstel na jarenlange aantijgingen. Ondertussen staat de hele sector overhoop en moet ook Deckers-Snoeck alles aangrijpen om de crisis te overleven. De sterke reputatie van zijn kunstboeken en zijn luxe-uitgaven geeft enig perspectief.
Deckers-Snoeck is als drukkerij gegroeid uit de Wase drukkerij Deckers Druk. Bij de overname van de Gentse drukkerij Snoeck-Ducaju in 2007 trok zaakvoerder Joris Deckers de perspecctieven voor de onderneming breed open. Snoeck-Ducaju had immers een prachtige portefeuille aan kunstboeken waarmee de nieuwe entiteit Deckers-Snoeck een nieuwe start wilde nemen. De onderneming verhuisde in dit opzicht alle activiteiten uit Verrebroek en Gent naar een hypermodern complex in Zwijndrecht.
Joris Deckers kreeg evenwel meteen ook de internationale crisis over zich heen. De drukkerswereld zit al vele jaren in de pure ellende. In die mate dat een brutale consolidatiegolf doorheen de sector trekt. Verscheidene drukkershuizen dienden er het bijltje bij neer te leggen. Fusies, overnames en sluitingen zijn aan de orde van de dag.
Deckers-Snoeck heeft alles overleefd. Zelfs de brutale “overval” van de Business Software Alliance” (BSA) , de softwarepolitie die het bedrijf blijkens een uitspraak van het Hof van Beroep ten onrechte beschuldigde van het illegaal gebruik van software. Na al die jaren werd de BSA veroordeeld wegens “bedrieglijke praktijken.”
De wet op de continuïteit van de ondernemingen (WCO) heeft Deckers-Snoeck ondertussen nog enig respijt gegeven. In die mate dat het bedrijf voor 2012 een omzet kon neer zetten van 19 miljoen euro. De 70 overgebleven personeelsleden hebben vooral werk gemaakt van de prachtige kunstboeken die de drukkerij mocht maken in opdracht van oa. het Amerikaanse Gugggenheim, het Franse Louvre en het Centre Pompidou. Met die luxe-edities heeft Deckers-Snoekcs onverminderd zijn sterke reputatie waar gemaakt. De opdrachten voor gewoon commercieel drukwerk, reclamedrukwerk e.a. zijn anderzijds zwaar teruggevallen.
Drukker Joris Deckers probeert van zijn kant de onderneming in rustiger vaarwater te krijgen. “Niet makkelijk”, zegt hij zelf “maar met onze schitterende klantenportefeuille, onze specifieke knowhow en onze toonaangevende technologie vinden we wel een uitweg.”