Wie deze dagen langs de Vliegtuiglaan passeert, zal waarschijnlijk stevig verschieten. Met grote letters prijkt Nolhtaced op de gebouwen van de sportwinkelketen Decathlon. Een foutje bij het aanplakken van een nieuwe banner? Nee, een bewuste actie van de winkelketen zo blijkt.
Nolhtaced betekent Decathlon omgekeerd. Zo wil de keten tonen dat je voortaan ook omgekeerd kan winkelen: naast nieuw sportmateriaal kopen, kan je vanaf nu ook oud of ongebruikt materiaal verkopen. Decathlon herstelt het en verkoopt het vervolgens tweedehands en met garantie door.
“Decathlon is 25 jaar geleden gestart in België met als doel om sport voor zoveel mogelijk Belgen toegankelijk te maken”, duidt verantwoordelijke Arnaud De Coster de stunt. “Die missie blijft, maar tijden veranderen. We willen er ook voor zorgen dat iedereen milieubewust kan sporten.”
Marketingstunt?
De logo’s op de website en de sociale mediakanalen wordt vervangen. Ook de vestigingen in Evere en Namen krijgen een maand lang de naam Nolhtaced. Deze banners worden achteraf geupcycled tot tassen die Decathlon zal gebruiken om producten uit zijn verhuuraanbod veilig te vervoeren. Bij de Antwerpse filialen zal de naamsverandering enkel op het kasticket te zien zijn.
“Dit lijkt misschien een marketingstunt, maar we willen vooral onze terugkoopdienst bij een zo groot mogelijk publiek bekendmaken en op die manier zo veel mogelijk spullen hergebruiken, de drempel voor tweedehands verlagen en de koopkracht verhogen”, besluit De Coster.