Frederik De Swaef

DE NIEUWJAARSBRIEF. De voornemens van Made in-hoofdredacteur Frederik De Swaef: “Ondernemers blijven bereiken en een wijnwandeling organiseren”

De hele maand januari blikken ondernemers op Made in vooruit op het nieuwe jaar, professioneel en persoonlijk. Hoofdredacteur Frederik De Swaef bijt de spits af van onze reeks 'De Nieuwjaarsbrief'.

Hoe heb je het nieuwe jaar ingezet?

“Heel fijn met de familie. We deden voor het eerst aan huizenruil. Millie, mijn dochter, stelde voor om te ruilen met een gezin in New York, die stad kende ze van TikTok. En voor we het wisten, zaten we dus op een vliegtuig naar de Big Apple. Het was een heel fijne ervaring.”

Wat was je belangrijkste verwezenlijking van 2024?

“Met Made in zagen we ons maandelijkse bereik toenemen met meer dan +40%, uitgedrukt in pageviews. Het doet natuurlijk heel veel plezier dat steeds meer zelfstandigen, kleine ondernemers en kaderleden hun lokaal bedrijfsnieuws bij ons oppikken. Op de tweede editie van de Made in-awards in Mechelen was duidelijk te voelen dat ondernemers in Vlaanderen nood hebben aan een plaats waar ze het economische nieuws uit hun streek kunnen volgen.”

Wat zijn je professionele voornemens voor dit jaar?

“De journalistieke sector staat onder druk in Vlaanderen door stijgende kosten en toenemende concurrentie online van allerlei andere contentaanbieders die proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ons doel is in deze zee van nieuws het verschil te maken met correct lokaal (economisch) nieuws dat je nergens anders zo overzichtelijk kan vinden. Zo creëren we bij Made in ook de ideale omgeving voor lokale bedrijven om B2B partners te vinden in heel Vlaanderen.”

Wat zijn je persoonlijke voornemens voor dit jaar?

“Nu onze kinderen blijkbaar oud genoeg zijn om New York te gaan ontdekken, wil ik graag met hen meer van de wereld zien. Daarnaast organiseer ik graag mee een evenement zoals een wandeling met wijnproeverij de Route du Rosé. Daar hoop ik uiteraard op goed weer en veel wandelaars.”

Wat wens je andere ondernemers toe?

“Inspiratie en creativiteit om in de complexe wereld toch groei te realiseren door nieuwe markten te ontdekken of nieuwe producten of diensten aan te bieden hier in Vlaanderen. Een jaar ook waar de overheid het ondernemerschap mee ondersteunt door bijvoorbeeld in te zetten op administratieve vereenvoudiging.”