De Lelie heeft zijn verpakkingen vernieuwd. De producent van yoghurts en platte kaas uit Kalmthout wil zich daarmee nog beter positioneren op de markt. Op de potjes: een mannetje op de brommer, Frans Bedeer, de vader en de schoonvader van de huidige bedrijfsleiders Luc Bedeer en Gert Mertens. Frans Bedeer reed destijds met zijn huisbereide producten langs de klanten.
De trend naar eigen lokale producten is onmiskenbaar. Dat beseffen ze ook bij De Lelie. Het zuivelbedrijf staat daarom stevig overeind in een markt die kennelijk toch wel onder druk staat. De crisis en het zich wijzigende consumentengedrag zijn voelbaar. De Lelie vangt een en ander echter op met zijn opmerkelijke kwaliteit. “Wij doen het vandaag gewoon goed,” zegt bedrijfsleider Luc Bedeer. Luc Bedeer vormt samen met zijn schoonbroer Gert Mertens de derde generatie die het familiebedrijf aanstuurt.
In die verscherpte concurrentieslag heeft De Lelie zijn verpakkingen vernieuwd. Het gaat hem om een frisse look. Ook de website werd in een fris kleedje gestoken.
De Lelie belevert zowat heel Vlaanderen. Zowel individuele winkels als de grote ketens. De yoghurts en de platte kazen van het bedrijf zijn zeer gegeerd omwille van de uitmuntende kwaliteit die de streekgebondenheid weergeven. “Wij werken met melk van twee coöperatieven uit de brede omgeving, melk dus ook van de beste kwaliteit,” zegt Luc Bedeer. “Onze klanten weten dat onderhand. Wij garanderen hen een fijne smaak waar je ons als De Lelie kunt op afrekenen.”
Vanuit Kalmthout worden overigens ook enkele industriêle afnemers beleverd. Met containers van 1.000 kilo. “Wij hebben bv. een ijsproducent onder onze industriële klanten die onze yoghurt verwerkt in zijn ijsyoghurt en die zelfs naar Japan exporteert. Onze platte kazen worden via een Nederlandse broker in Hongkong verkocht.”
De kwaliteit die De Lelie zijn klanten garandeert gaat onmiskenbaar terug op Cornelius en Mathilde Bedeer, de grootouders van toen die in 1932 in Ekeren Sint Mariaburg yoghurt en platte kazen begonnen aan te maken. Zoon Frans stapte later mee in de zaak en ging bij de klanten langs op zijn “brommerke.” Frans staat ondertussen effectief op de verpakkingen. Vandaag is het hele productieproces ondertussen sterk geprofessionaliseerd in de moderne fabriek van Kalmthout die in 2002 betrokken werd. “Midden tussen de melkveebedrijven.”