“Match worn”, oftewel: het échte truitje, dat door een voetballer tijdens een wedstrijd gedragen werd. Het is al sinds jaar en dag een ding voor fans; het authentieke voetbaltruitje van hun favoriete speler bemachtigen. Het liefst bevlekt met modder en stinkend naar het zweet. Daar kan voortaan ook “daily worn” bij. Koop eens de gescheurde jeansbroek, het uitgesneden hemd of die lederen jas waarmee profvoetballers naast de lijnen als fashionista’s paraderen. Écht gedragen door de topvoetballer in kwestie. Wie gelukt heeft, erft met het kledingstuk de geur van de wasverzachter of de zweem van het parfum van hun favoriete shotter er zomaar bij.
“Ik kreeg het idee toen ik samenwoonde met mijn broer Tuur: een kleerkast die uitpuilde en al die kleren die hij niet droeg…”
Linne Dierckx (28)
“Ik kreeg het idee toen ik samenwoonde met mijn broer Tuur”, zegt Linne Dierckx (28) die vorige week naar Ranst verhuisde nadat ze drie jaar samenhokte met haar broer, de profvoetballer die tot voor kort bij het failliete Deinze speelde. “Die kleerkast die uitpuilde en al die schoenen en accessoires die hij niet droeg…”, aldus Linne over de garderobe van broer Tuur. “Jongeren zetten kleding die ze niet meer dragen op Vinted (het online platform voor tweedehands kleding, red.), maar ik merkte dat Tuur en zijn voetbalvrienden dat niet doen. Toen dacht ik: hier moeten we iets mee doen.”
Van 20 tot 20.000 euro
Linne organiseerde een pop-up in Antwerpen, een fysieke winkel dus, met kleren van Tuur en enkele collega-profvoetballers. Koop de kleerkast van je favoriete baller, luidde de slogan. Zonder veel marketing werd de pop-up een succes.
Linne zette zich samen met Mark van Wijnen, die in de voetbalwereld rond digitale marketing werkt. Samen maakten ze van de tijdelijke pop-up een blijvende webshop, genaamd ‘Ballers Market’. Daarop kan je de “ongedragen” Dior-mantel uit de kleerkast van Mark McKenzie vinden (2.000 euro), of de Balenciaga-pull van Philip Zinckernagel in “uitstekende” conditie (600 euro). Maar evengoed vind je er de gedragen Tommy Hilfiger-broek van Maxim De Cuyper (20 euro) of het Adidas-T-shirt van Daan Heymans (20 euro). En die diversiteit in prijzen is doelbewust.
“Maxime De Cuyper geeft niet om dure merken, maar zijn stukken van Zara zijn populair omdat hij veel fans heeft”
Linne Dierckx
“We willen in de toekomst verder inzetten op spelers die een uitgesproken stijl hebben, zodat we stukken kunnen aanbieden die echt exclusief zijn”, zegt Linne. “Maar het blijft ook een platform voor fans die gewoon een persoonlijk stuk van hun favoriete voetballer in huis willen halen. Pakweg een Maxim De Cuyper, die geeft niet om dure modemerken, maar zijn stukken van Zara zijn populair omdat hij veel fans heeft. Dan is het fijn dat fans voor 20 euro iets van hun idool kunnen kopen.”
Net als bij de match worn-voetbaltruitjes, komt de kleding van Linne’s Ballers Market met een echtheidscertificaat. “Dit is een authentiek stuk uit de collectie van…”
Opbrengst naar het goede doel
Van de opbrengst gaat 40 procent naar Ballers Market, 60 procent is voor de voetballer. Of voor het goede doel. “Met ons platform zetten we in op duurzaamheid door al die spullen die voetballers niet langer dragen een nieuw leven te geven”, zegt Linne. “Maar we willen daar ook een laag aan toevoegen. De voetballers hebben de mogelijkheid om een deel van hun opbrengst te schenken aan het goede doel. Zelf schuiven we de Jan Vertonghen Foundation naar voren (dat kinderen wil aanzetten tot spelen, bewegen en creatief zijn, red.), maar spelers kunnen zelf een goed doel kiezen. Tuur schenkt zo een groot deel aan zijn jeugdploeg, KFC Broechem, Roman Neustädter (middenvelder van Westerlo, red.) schenkt zelfs alles weg.
Opvallend, in de portefeuille van Linne zit maar één vrouw, Tessa Wullaert. “Vrouwenvoetbal groeit wereldwijd, en we zijn volop bezig om onze collectie met vrouwelijke spelers uit te breiden. We willen hun unieke stijlen ook een podium geven”, zegt Linne die groot nieuws aan te kondigen heeft. “Binnenkort gaan er een aantal grote namen uit het buitenland en Rode Duivels bijkomen. Wie het zijn? Dat wil ik nog niet zeggen. Ik wil eerst hun kleding in mijn handen zien”, zegt Linne met een lach.