Een goed inzicht krijgen in de retailsector in België is niet vanzelfsprekend. Gelukkig zijn er werkinstrumenten die ondernemers hierbij kunnen helpen.
Zopas lanceerde het vakblad RetailUpdate van uitgeverij EMG (Editing Media Group) de vijftiende editie van de Retailgids, de referentie die het meest volledige overzicht van de belangrijkste sectoren in de Belgische retailmarkt weergeeft.
De Retailgids 2017 bevat de gegevens van niet minder dan 1 275 retailprofessionals. In het naslagwerk komen 784 retailformules, enseignes en aankoopgroeperingen met minstens 3 vestigingen aan bod, alsook de belangrijkste pilot- en flagshipstores. Tevens werden de gegevens van de 57 grootste shoppingcentra in Brussel, Vlaanderen en Wallonië toegevoegd.
Twaalf sectoren onderverdeeld in 43 subsectoren : consumentenelektronica, Convenience, foodretailers, department stores, doe-het-zelf, interieurinrichting, kleding & textiel, ontspanning & vrije tijd, persoonszorg, schoenen & lederwaren en accessoires, tweedehandsartikelen en new retail.
Verder wordt aandacht geschonken aan 434 gespecialiseerde adviseurs, serviceverleners, vastgoedinvesteerders en overheidsdiensten in retail.
Twaalf sectoren onderverdeeld in 43 subsectoren : consumentenelektronica, Convenience, foodretailers, department stores, doe-het-zelf, interieurinrichting, kleding & textiel, ontspanning & vrije tijd, persoonszorg, schoenen & lederwaren en accessoires, tweedehandsartikelen en new retail.
Verder wordt aandacht geschonken aan 434 gespecialiseerde adviseurs, serviceverleners, vastgoedinvesteerders en overheidsdiensten in retail.
EMG is een onafhankelijke Belgische producent van content, vakinformatie in de domeinen food, retail, verlichting, electro retail en installatie. Met magazines, e-nieuwsbrieven en live events. Zaakvoerder en stichter, Piet Salens, leidt de groep al bijna 19 jaar en is een vat vol kennis in retail, FMCG, B2B marketing en communicatie.
“Wij geloven nog sterk in de fysieke winkel. Een bezoek aan een winkel in een winkelstraat biedt de unieke beleving. Je kan kleren, schoenen, accessoires, parfums, boeken en veel meer bekijken, voelen, passen, ruiken, enz. Daarna kun je gezellig een kop koffie of een lekker glas bier drinken. E-commerce is een noodzakelijke aanvulling. Maar de heerlijke prikkeling van al je zintuigen vind je alleen in de winkelstraat”, zegt Piet Salens.
“Wij geloven nog sterk in de fysieke winkel. Een bezoek aan een winkel in een winkelstraat biedt de unieke beleving. Je kan kleren, schoenen, accessoires, parfums, boeken en veel meer bekijken, voelen, passen, ruiken, enz. Daarna kun je gezellig een kop koffie of een lekker glas bier drinken. E-commerce is een noodzakelijke aanvulling. Maar de heerlijke prikkeling van al je zintuigen vind je alleen in de winkelstraat”, zegt Piet Salens.
Ook het Supermarkten Excelbestand, een uitgave van StoreCheck magazine, onderging recent een update. In deze gedetailleerde database zijn alle F1,F2,F3 supermarkten evenals de discounters opgenomen. De gegevens zijn afkomstig van de centrales zelf of van publieke bronnen.