Bijna vijf jaar geleden, op 21 mei 2013 om precies te zijn, richtte Raf Vermeiren ‘de CijferFabrik’ op om creatieve bedrijven bij te staan met hun financiën. Deze bvba is het eerste bedrijf dat we deze week voorstellen in onze miniserie over bedrijven die in 2018 vijf jaar bestaan, net zoals Made in Antwerpen dat op 21 april 2013 het daglicht zag.
Zaakvoerder Raf Vermeiren: “De CijferFabrik helpt ondernemers in de creatieve industrie om echt te werken met hun cijfers. We zijn geen boekhouder of fiscalist, maar gaan een stap verder als financiële coach van startups én scale ups.”
Cijfers die er werkelijk toe doen
Creatieve talenten hebben vaak geen of minder kaas gegeten van bedrijfsvoering en financiën. Als modeontwerpers, designers, theatermakers, muzikanten, game-developers, enz zich aan ondernemerschap wagen, worden ze geconfronteerd met een tsunami aan boekhoudkundige en financiële gegevens. Dat remt hun creativiteit af en erger nog, heel wat creatieve ondernemers knappen daarop af.
Raf Vermeiren goochelt al jaren met cijfers. Als master TEW, Bedrijfsfinanciering deed hij in totaal 18 jaar ervaring op bij Finpower, Gimvindus en het investeringsfonds PMV-CultuurInvest.
De CijferFabrik vertaalt maandelijks of trimestrieel de boekhoudkundige gegevens van bedrijven in de creatieve industrie naar een rapport met cijfers die er werkelijk toe doen. Daarin zoomt Raf Vermeiren met de ondernemer in op interpretaties én werkpunten, aangevuld met grafieken. Zo kan die ondernemer zijn focus op het creatieve versterken.
Ook verzorgt Raf de relaties en externe communicatie met investeerders en bankiers. “Financiële marketing wordt alsmaar belangrijker”, zegt Raf. “Ook als je niet meteen een concrete kredietaanvraag hebt lopen, is het goed om jaarlijks even de cijfer- en marktevoluties binnen je sector in hun context te plaatsen. Zo zullen banken en investeerders meer vertrouwen in jouw aanpak opbouwen.”
De marktritmes begrijpen
De CijferFabrik heeft recent ‘zap’ – zap all people bvba – uit Berchem begeleid. Dit webagency ontwikkelt al meer dan 15 jaar websites en apps voor culturele en sociale ondernemingen, waaronder een online productieplatform dat intensief gebruikt wordt door theatergezelschappen.
zap-medezaakvoerder Roel Dierckens: “De CijferFabrik heeft een financiële doorlichting gedaan van zap. Doordat Raf al zolang met creatieve ondernemers werkt, begrijpt hij veel beter de marktritmes die zo cruciaal zijn in onze sector.”
“Wij hebben nu een veel beter inzicht in onze kostprijs en verkoopprijs waardoor we gerichter kunnen werken aan onze marges”, vult medezaakvoerder Ellen Barthels aan.
Fijn om weten: de CijferFabrik is erkend als KMO-adviseur. Als creatief of innovatief bedrijf krijg je 40% subsidie als je de CijferFabrik om financieel advies vraagt.