Prof. Dr. Alex Van Breedam, ceo van Tri-vizor in Niel en docent aan de Antwerp Management School en de KULeuven, was een van de gastsprekers tijdens ‘Logistiek Vastgoed in België 2017’. De conferentie, georganiseerd door SPRYG Real Estate Academy, vond plaats op 7 juni in Antwerpen. Alex Van Breedam gaf zijn ongezouten mening over een aantal trends in logistiek die op ons afkomen.
“Er is geen enkele indicatie dat er morgen minder files zullen zijn. Visueel worden ze alleen maar langer. In 1996 haalde een vrachtwagen nog een gemiddelde snelheid van 65 km/u. Nu is dat nog maar 52 km/u. 1 op 4 vrachtwagens rijdt leeg en gemiddeld zijn vrachtwagens slechts voor 57% gevuld”, stelt Van Breedam.
Zal de situatie verbeteren als vrachtwagens minder leeg gaan rijden?
Alex Van Breedam: “De vervoerde hoeveelheid blijft ongeveer gelijk binnen Europa, maar het aantal leveringen om hetzelfde volume te vervoeren neemt toe. We bestellen frequenter in kleinere hoeveelheden. De reden is onder meer te vinden in e-commerce. Je betaalt niet extra als je via het internet iets bestelt en kort nadien nog een andere bestelling doet. Die twee bestellingen worden toch apart geleverd. Als ‘logistieker’ wil je dit niet weten!”
Hetgeen de consument vandaag via internet bestelt, wil hij morgen ontvangen. De druk van alsmaar kortere levertijden veroorzaakt mee de congestie op de wegen. Daarom beginnen bedrijven en retailers aan slotplanning te doen. Je moet als transporteur maar zien dat je op tijd op de bestemming geraakt. Als dat niet het geval is, kom je achteraan de rij te staan.
Niet alle slots sluiten perfect op elkaar aan. De transporteur moet capaciteit bijzetten om te kunnen blijven leveren binnen die slots. Gevolg: nog meer vrachtwagens én bestelwagens. Vorig jaar kwam 18% meer vrachtwagens op onze wegen. Er is niet veel plaats meer over… En de transporteur krijgt niet meer geld. Voor wacht- en filetijden wordt hij niet vergoed. Niemand is bereid voor wachttijden te betalen.
“Onze maatschappij is onder invloed van e-commerce en de huidige kilometertaks aan het ‘camionettiseren’. Voor een bestelwagen heb je geen rijbewijs van vrachtwagenbestuurder nodig. Er komt ook geen tachograaf aan te pas, geen controles. Europa heeft dit in het vizier en zal maatregelen treffen. In België rijden meer dan 700 000 camionettes rond en ze vervoeren meer dan 65% van alle goederen. En dan spreken we nog niet over bestelwagens zoals die van Hello Fresh en Post.nl die over onze wegen rijden en niet geregistreerd zijn in België”, zegt Alex Van Breedam.
De gemiddelde leeftijd van een vrachtwagenbestuurder in de EU is 50 jaar. Door een tekort aan chauffeurs gaat de prijs van het transport omhoog. Maar door de grote fragmentatie en dus de grote concurrentie in het transport zal die stijging wel beperkt blijven. In België zijn er ca 8 500 transportbedrijven waarvan ongeveer 8 000 met minder dan 1,2 VTE op de payroll.
Alex Van Breedam: “Gezien het tekort aan vervoerscapaciteit dat zal ontstaan moeten we stromen meer bundelen en capaciteit beter delen. De eerste bedrijven vinden elkaar in ‘collaboration platforms’ en consolidatiecentra om samen te werken. Dat heeft zijn weerslag op vastgoed. Als die trend zich begint door te zetten, dan zullen we snel naar grotere magazijnen, zogenaamde campussen evolueren.”
Een goed voorbeeld zijn de vier koekjesfabrikanten (Vondelmolen, Vermeiren, Poppies en Desobry) en de vier warenhuizen (Colruyt, Delhaize, RPCG en Okay) die een consolidatiecentrum in Mechelen hebben opgezet. Idealiter leveren de koekjesfabrikanten daar elk met volle trucks en ter plaatse worden volle FTL’s naar de retailers ingezet.
De toekomst is aan het fysieke internet waar bedrijven hun vracht aanmelden via een portal. Met IoT technologie wordt naar alle aangesloten en beschikbare transporteurs gekeken. Een transport van Spanje naar België zal zo bijvoorbeeld in vijf etappes gebeuren. Dat vraagt eerst nog een mentale shift.
“De EU Commissie houdt er rekening mee dat het 2050 wordt, maar ik denk dat het sneller zal gaan. Kijk maar naar initiatieven zoals Nxtport. Dergelijke samenwerkingsinitiatieven op de informatiestroom moeten helpen om de goederenstroom veel efficiënter, effectiever en duurzamer te maken”, besluit Prof. Van Breedam.