De Vlaamse Regering heeft groen licht gegeven voor de oprichting van het overheidsbedrijf Watertruck+. Het gaat erom de wurgende fileproblematiek tegen te gaan. Watertruck+ zal ingezet worden op de Vlaamse waterwegen in en om de havens, specifiek ook in Antwerpen.
Een ‘Special Purpose Vehicle’ (SPV) overkoepelt de Vlaamse waterwegbeheerders en het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), zodat Watertruck+ snel vorm kan krijgen. De SPV gaat concreet een vloot bouwen van 3 duwboten en 28 duwbakken. Dankzij de structuur van de SPV kunnen private partners allicht mee instappen in het project.
Watertruck+ zal innovatieve oplossingen uitwerken. Met een eigen scheepsvorm, waarbij duwboten verschillende duwbakken voortstuwen, worden zelfs de kleinere rivieren vlot bevaarbaar. Ramingen gaan ervan uit dat Watertruck+ alleen al in West-Vlaanderen en de Kempen kan instaan voor het transport van 3 miljoen ton per jaar. Dat betekent dat 150.000 vrachtwagens verdwijnen van de wegen.
De schepen zullen in eerste instantie in Vlaanderen varen, maar kunnen later in heel Europa ingezet worden. “Op termijn kan dit een nieuw Vlaams exportproduct worden”, zegt Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts.
Het totale budget voor het project bedraagt 23 miljoen euro. Dat is inclusief de kost voor de bouw van de 31 voorziene vaartuigen. 50 % van het voormelde bedrag, of 11,5 miljoen euro, wordt gefinancierd door de Europese Commissie. Een verzameling privé-partners legt 9,5miljoen euro bij. Tot slot maakt de Vlaamse overheid de resterende 2 miljoen euro vrij. “Dit is een investering die hoop en perspectief geeft”, besluit Weyts. “We investeren in een toekomst met minder vrachtwagens op de weg en vlotter verkeer via de waterweg”.