De transportsector heeft het niet makkelijk. De concurrentie uit lageloonlanden is moordend. Het VIL, het Vlaams Instituut voor de Logistiek uit Berchem probeert structurele veranderingen in de sector aan te brengen. Zo de inzet van cobots in de magazijnen. Cobots is een verbastering van robots, robotten die samenwerken met het gewone personeel.
10 bedrijven hebben zich alvast geëngageerd om het project “Cobots in logistics” mee boven de doopvont te houden. Het gaat om Atlas Copco (Wilrijk), Becton-Dickinson (Sint Niklaas), Molenbergnatie (Antwerpen), Special Fruit (Antwerpen), Assa Abloy (Bornem), bpost (Brussel), Colfridis (Londerzeel), GC Europe (Leuven), Savoye (Zellik) en Scania (Wijnegem).
Cobots of collaborative robots kunnen ingezet worden voor verscheidene taken in de opslagmagazijnen. Zo in de verpakking of de sortering van de goederen. “Op die manier kan de productiviteit per werknemer toenemen en de operationale kost voor de ondernemingen verlaagd worden”, zegt Liesbeth Geysels, de algemeen directeur bij het VIL. “De cobots vormen geen bedreiging voor de tewerkstelling. Het opzet is nu eenmaal om logistieke activiteiten hier te kunnen houden die we anders zouden verliezen aan goedkope loonlanden.”
Volgens marktanalyses zal de verkoop aan cobots in de komende jaren dan ook spectaculair stijgen.