CST Wilrijk ziet 30% groei in markt voor dierenartikelen

hondArtikelen voor dieren doen het goed. Dieren als honden en katten worden vandaag als delen van het gezin beschouwd en daar wordt niet op bezuinigd. Maarten Perdieus is er daarom van overtuigd dat CST sterke toekomstperspectieven heeft. Hij nam in dit opzicht het volledige aandelenpakket van stichter Jan Ceulemans over.

CST uit Wilrijk staat voor Ceulemans Services & Trading. De groothandel in dierenartikelen is beter bekend onder de commerciële naam Surplus Distribution. Surplus Distribution werd opgezet in 2005 en kende onder Jan Ceulemans meteen een hoge vlucht. Als producent en groothandel in dierenproducten legde het bedrijf de focus op de nieuwste lifestyle trends en zette die op de markt tegen heel competitieve prijzen. Surplus Distribution verkoopt bekende merken als 51degreenorth, Wolters, Grey Tail en Kronch.

De firma is oorspronkelijk gegroeid uit de verkoop van rieten mandjes. Die werden geproduceerd in Indonesië. CST heeft er een eigen vennootschap opgezet waar vandaag zo’n 50 mensen aan het werk zijn. De goede kwaliteit van de mandjes heeft er zeker toe bijgedragen dat de verkoop van CST heel snel op gang kwam. Vandaag heeft CST meer dan 1500 producten in portefeuille. Daaronder ook heel wat textiel dat bv. in China aangemaakt wordt. Vanuit Wilrijk worden tientallen speciaalzaken, ketens en gewone winkels bediend. Het centrale magazijn kan 1500 paletten verwerken.

In 2011 kwam CST/Surplus Distribution voor 50% in handen van een privé-investeerder. Die zag eveneens brood in de snelle expansie van het bedrijf. In dat jaar kwam Maarten Perdieus, een studiekameraad van Jan Ceulemans aan het hoofd van het bedrijf. Voor Ceulemans was dit het moment om zich meer te oriënteren naar zijn eerste liefde, het ontwerpen van meubelen en naar enkele nieuwe activiteiten. De verkoop van zijn eigen aandelenpakket in CST aan Perdieus lag in de lijn van deze ontwikkelingen.

“Maarten Perdieus is in de sector ondertussen uitgegroeid tot een referentiespeler. In de aandelenverkoop krijgt CST meteen een stabiele aandeelhoudersbasis voor de verdere groei van het bedrijf,” zegt Ceulemans.

Maarten Perdieus toont zich van zijn kant heel erg ambitieus. “De laatste drie jaar lag onze focus op de uitbouw van een sterk distribuienetwerk in België. We zetten ook onze eerste stappen in het buitenland. Nu willen we verder groeien met behoud van onze focus op comfortabele hoge kwaliteitsproducten voor dieren die passen in de steeds evoluerende interieurtrends.”

Ten aanzien van het omzetcijfer van vandaag van 2 miljoen euro ziet Perdieus snelle groeikansen van 20 tot 30%. Vooral dan ook in het buitenland. Nu wordt 65% van de omzet nog gerealiseerd in België. Dat moet naar een verhouding van 50/50.

Of de crisis niet weegt op de geplande expansie? “We zien dat de klanten soms opteren voor goedkopere basic producten doch ons aanbod aan medium producten houdt heel goed stand. Kijk eens, wij verkopen geen high end producten à la Paris Hilton. De moderne lifestyle trends zijn duidelijk aanwezig doch niet exuberant. Daar hebben de consumenten echt nog wel geld voor over. Dieren behoren vandaag echt wel tot het gezin en op gezinsuitgaven wordt vandaag helemaal niet bespaard.”